Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/27261
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorСиленко, Юлія Володимирівна-
dc.contributor.authorРоманцова, Яна-
dc.contributor.authorЛисицька, Олена-
dc.contributor.authorГарбич, Ярослав-
dc.date.accessioned2024-09-03T09:44:28Z-
dc.date.available2024-09-03T09:44:28Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationІнформаційне освітнє середовище як платформа реалізації інформаційно-комунікаційних технологій у ЗВО / Ю. В. Силенко, Я. Романцова, О. Лисицька, Я. Гарбич // Молодь і ринок. – 2023. – № 6-7 (214-215) червень-липень. – С. 60-68.uk
dc.identifier.issn2308-4634 (рrint)uk
dc.identifier.issn2617-0825 (оnline)uk
dc.identifier.urihttps://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/27261-
dc.description.abstractУ статті обґрунтовується інформаційне освітнє середовище як платформа реалізації ІКТ у ЗВО. Зазначено, що реалізація інформаційного освітнього середовища у ЗВО будується на основі компетентнісного підходу з уможливленням особистісно зорієнтованого навчання. Відтак, роль викладача в інформаційному освітньому середовищі ЗВО трансформується на роль модератора, тьютора, фасилітатора та ментора, що зумовлює індивідуальні і групові зустрічі (тьюторський супровід) між учасниками навчання з можливістю побудови індивідуальної освітньої траєкторії на основі суб’єкт-суб’єктної взаємодії та партнерської підтримки. З’ясовано, що ІКТ у ЗВО реалізовує першочергове завдання, що зумовлює адаптацію особистості до життя в інформаційному суспільстві. Авторами окреслено основні ІКТ, що можуть реалізовуватись у ЗВО та обґрунтовано стратегії використання деяких із них. Відповідно, проаналізовані концепційні основи уможливили виділення авторами переваг і недоліків використання ІКТ в інформаційному освітньому середовищі ЗВО.uk
dc.description.abstractThe article substantiates the informational educational environment as a platform for the implementation of information and communication technologies in a higher education institution, which is determined by todayʼs requirements in connection with informatization, digitalization and intellectualization of society. It was found that the concept of “informational educational environment” does not have a terminological unity among scientists, but the content, organizational and technological components are defined as its components. The authors analyzed the conceptual foundations of the informational educational environment, which made it possible to identify essential specific functions. It is noted that the implementation of the informational educational environment in the institution of higher education is built on the basis of a competence approach with the possibility of personally oriented learning. Therefore, the role of the teacher in the informational educational environment of the institution of higher education is transformed into the role of moderator, tutor, facilitator and mentor, which leads to individual and group meetings between subjects of learning with the possibility of building an individual educational trajectory based on subject-subject interaction and partner support. It was found that information and communication technologies in the institution of higher education fulfill the primary task, which determines the adaptation of the individual to life in the information society. The authors outlined the main information and communication technologies that can be implemented in a higher education institution and substantiated the strategies for using some of them (development of educational software tools; multimedia complexes and technologies; computer testing systems; complex and systemic application of interactive learning tools and technologies; interactive whiteboards). Interactive learning strategies led to the consideration of subject-subject partnership interaction between participants of the educational process, who have common ideas, aspirations, goals, and everyoneʼs responsibility for the result. Therefore, consideration of tutor support during the implementation of information and communication technologies in the informational educational environment of a higher education institution has been updated, which allows building an individual educational trajectory of a student based on his motives, needs and capabilities, which will lead to the individualization of education. The authors established that tutor support in information and communication technologies allows students to be trained according to the andragogical and herogogical model of learning. Accordingly, the analyzed conceptual bases allowed the authors to highlight the advantages and disadvantages of using information and communication technologies in the informational educational environment of higher education institutions.uk
dc.language.isoukuk
dc.subjectінформаційне освітнє середовище у ЗВОuk
dc.subjectінформаційно-комунікаційні технології у ЗВОuk
dc.subjectпрограмні засоби освітнього призначенняuk
dc.subjectмультимедійні комплексиuk
dc.subjectкомплексно-системне застосування інтерактивних засобів навчання та технологійuk
dc.subjectкомпетентнісний підхід з уможливленням особистісно зорієнтованого навчанняuk
dc.subjectсуб'єкт-суб'єктна партнерська взаємодія між викладачем та студентомuk
dc.subjectтьюторський супровід в ІКТuk
dc.subjectандрагогічна та герогогічна модель навчання в інформаційному освітньому середовищіuk
dc.subjectinformational educational environment in a higher education institutionuk
dc.subjectinformation and communication technologies in a higher education institutionuk
dc.subjectsoftware tools for educational purposeuk
dc.subjectmultimedia complexesuk
dc.subjectcomplex-systemic application of interactive learning tools and technologiesuk
dc.subjectcompetence approach with the possibility of personally oriented learninguk
dc.subjectsubject- subject partnership interaction between teacher and studentuk
dc.subjecttutor support in information and communication technologiesuk
dc.subjectandragogical and herogogical model of learning in an informational educational environmentuk
dc.titleІнформаційне освітнє середовище як платформа реалізації інформаційно-комунікаційних технологій у ЗВОuk
dc.title.alternativeInformational educational environment as a platform for the implementation of information and communication technologies in higher education institutionsuk
dc.typeArticleuk
local.contributor.altauthorSylenko, Yullia-
local.contributor.altauthorRomantsova, Yana-
local.contributor.altauthorLysytska, Olena-
local.contributor.altauthorHarbych, Yaroslav-
local.subject.sectionПроблеми вищої освітиuk
local.sourceМолодь і ринокuk
local.sourceYouth and marketuk
local.subject.facultyФакультет дизайнуuk
local.identifier.sourceВидання Україниuk
local.subject.departmentКафедра мультимедійного дизайнуuk
local.identifier.doi10.24919/2308-4634.2023.287944uk
local.subject.method1uk
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації (статті)
Кафедра мультимедійного дизайну (МД)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
287944-Текст-статті-665494-1-10-20231002.pdf631,49 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.