Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/27502
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorVyshkivska, Vanda-
dc.contributor.authorSylenko, Yuliia-
dc.contributor.authorGolikova, Oksana-
dc.contributor.authorTsehelnyk, Tetiana-
dc.contributor.authorPatlaichuk, Oksana-
dc.date.accessioned2024-09-26T09:41:06Z-
dc.date.available2024-09-26T09:41:06Z-
dc.date.issued2024-06-
dc.identifier.citationAnalysis of the experience and prospects of the implementation of the Moodle platform for the organization of distance learning in Ukrainian universities / V. Vyshkivska, Yu. Sylenko, O. Golikova, T. Tsehelnyk, O. Patlaichuk // Vide. Tehnoloģija. Resurs = Environment. Technology. Resources : XV starptautiskās zinātniski praktiskās konferences rakstu krājums, Rēzekne, Latvia, 2024.gada 27.-28.jūnijs. – 2.sējums. – Rēzekne, Latvia : Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija, 2024. – Lpp. 512-518.uk
dc.identifier.issn1691-5402 (рrint)uk
dc.identifier.issn2256-070X (оnline)uk
dc.identifier.urihttps://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/27502-
dc.description.abstractThe educational process has been rapidly transformed in the last couple of years due to the global changes of the twenties of the 21st century, which significantly affect the ways of organizing the educational process both in face-to-face and online form. Learning conditions provide for a constant increase in the amount of educational information and the need to improve the quality of its use with minimal time expenditure and in non-standard conditions complicated by various factors. Accordingly, the focus of attention of teachers and students is the tools of distance learning, in particular the educational digital platform Moodle, which allows to ensure a high technological level of organization of the educational process, regardless of external circumstances, in conditions of the impossibility of visiting an educational institution. The purpose of the article is to analyze the experience of implementing the Moodle platform in the system of higher education of Ukraine as a tool of mixed learning; determining the level of respondents' ownership of Moodle resources; development of a universal model of distance learning organization on the Moodle platform. Through a comparative analysis of educational content management systems, it has been proven that the Moodle platform is the best adapted to the environment of higher education in Ukraine, where since 2020, due to the COVID-19 pandemic, the format of educational institutions of various training levels has been changed from face-to-face to distance learning. The introduction of martial law in 2022 has even more actualized the problem of the development of distance learning tools, the need for teachers and students to master them. The article analyzes the experience of introducing Moodle (LMS) as a single online platform in higher education institutions of Ukraine (the sample included 4 universities) with the aim of improving the educational process in the conditions of distance learning. In a comparative aspect, the results of the transformation study of the readiness of subjects of the educational process to use the opportunities and resources of the Moodle platform are presented. The study, organized in two stages, made it possible to analyze the work of teachers (filling electronic educational complexes, uploading test tasks) and students of education (use of the materials presented, educational activities) on the Moodle platform in 2020/2021 (Stage I) and to follow the transformation of the acquired experience during 2022/2023 (Phase II) in connection with the introduction of distance learning as the main form of obtaining higher education in the vast majority of regions of Ukraine. A universal model for organizing the educational activities of master's students on the Moodle platform in distance learning conditions was developed and theoretically substantiated (using the example of studying the disciplines of the cycle of general professional training – "Psychological and pedagogical technologies", "nformation systems and technologies", "Didactic systems and educational technologies in higher school").uk
dc.description.abstractОсвітній процес стрімко трансформується в останні пару років через глобальні зміни двадцятих років XXI століття, які неабияк впливають на способи організації освітнього процесу як в очній, так і в онлайн-формі. Умови навчання передбачають постійне збільшення кількості навчальної інформації та необхідність підвищення якості її використання за мінімальних витрат часу і в нестандартних, ускладнених різними факторами умовах. Відповідно у фокус уваги викладачів та студентів потрапляють інструменти дистанційного навчання, зокрема освітньої цифрової платформи Moodle, яка дозволяє забезпечити високий технологічний рівень організації освітнього процесу, незалежно від зовнішніх обставин, в умовах неможливості відвідувати заклад освіти. Шляхом порівняльного аналізу систем управління навчальним контентом доведено, що платформа Moodle є найкраще адаптованою до середовища вищої освіти України, де з 2020 році у зв’язку з пандемією COVID-19 формат діяльності освітніх закладів різних рівнів підготовки змінено з очного на дистанційний. Запровадження воєнного стану у 2022 році ще більше актуалізувало проблему розвитку інструментів дистанційного навчання, необхідності оволодіння ними викладачами і студентами. У статті проаналізовано досвід запровадження в закладах вищої освіти України (до вибірки увійшли 4 університети) Moodle (LMS) як єдиної онлайн-платформи з метою вдосконалення освітнього процесу в умовах дистанційного навчання. В порівняльному аспекті представлено результати дослідження трансформації готовності суб’єктів освітнього процесу до використання можливостей та ресурсів платформи Moodle. Організоване в два етапи дослідження дало можливість проаналізувати роботу викладачів (наповнення електронних навчальних комплексів, завантаження тестових завдань) і здобувачів освіти (використання викладених матеріалів, освітні активності) на платформі Moodle у 2020/2021 р. (І етап) та прослідкувати трансформацію здобутого досвіду упродовж 2022/2023 р. (ІІ етап) у зв’язку із запровадженням дистанційного навчання як основної форми здобуття вищої освіти у переважній більшості регіонів України. Розроблено і теоретично обґрунтовано універсальну модель організації навчальної діяльності студентів магістратури на платформі Moodle в умовах дистанційного навчання (на прикладі вивчення дисциплін циклу загальної професійної підготовки – "Психолого-педагогічні технології", "Інформаційні системи і технології", "Дидактичні системи та освітні технології у вищій школі").uk
dc.language.isoenuk
dc.subjecta universal model of the organization of educational activitiesuk
dc.subjectdistance learninguk
dc.subjectstudents of higher educationuk
dc.subjectthe Moodle platform (LMS)uk
dc.titleAnalysis of the experience and prospects of the implementation of the Moodle platform for the organization of distance learning in Ukrainian universitiesuk
dc.title.alternativeАналіз досвіду і перспективи впровадження платформи Moodle для організації дистанційного навчання в університетах Україниuk
dc.typeArticleuk
local.contributor.altauthorВишківська, Ванда-
local.contributor.altauthorСиленко, Юлія Володимирівна-
local.contributor.altauthorГолікова, Оксана-
local.contributor.altauthorЦегельник, Тетяна-
local.contributor.altauthorПатлайчук, Оксана-
local.subject.sectionПроблеми вищої освітиuk
local.sourceVide.Tehnoloģija.Resursuk
local.subject.facultyФакультет дизайнуuk
local.identifier.sourceВидання, які входять до міжнародних наукометричних БД Scopus та Web of Scienceuk
local.subject.departmentКафедра мультимедійного дизайнуuk
local.identifier.doi10.17770/etr2024vol2.8078uk
local.subject.method1uk
Розташовується у зібраннях:Кафедра мультимедійного дизайну (МД)
Матеріали наукових конференцій та семінарів

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Vyshkivska-Yuliia-Sylenko-Oksana-Golikova-Tetianа-Tsehelnyk-Oksana-Patlaichuk-6098-21739-1-LE.pdfVyshkivska V., Sylenko Yu., Golikova O., Tsehelnyk T., Patlaichuk O. Analysis Of The Experience And Prospects Of The Implementation Of The Moodle Platform For The Organization Of Distance Learning In Ukrainian Universities364,33 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.