Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/25731
Title: Роль 3D ілюстрації в оформленні дитячої книги
Other Titles: The role of 3D illustrations in the design of a children's book
Authors: Головачук, І. П.
Воробчук, М. С.
Лелик, Я. Р.
Шмельов, В. М.
Keywords: дизайн
графічний дизайн
дитяча книга
3D ілюстрації
комп’ютерна графіка
design
graphic design
children’s book
3D illustrations
computer graphics
Issue Date: 2023
Citation: Роль 3D ілюстрації в оформленні дитячої книги [Текст] / І. П. Головачук, М. С. Воробчук, Я. Р. Лелик, В. М. Шмельов // Art and Design. - 2023. - № 4 (24). - С. 90-101.
Source: Art and Design
Abstract: Мета дослідження – теоретичне вивчення ролі 3D ілюстрації в оформленні книги; виявлення та відображення основних етапів створення зображень з тривимірними об’єктами для дитячої книги; з’ясування перспектив 3D ілюстрацій у створенні візуального наповнення підручників. Використано аналітичний та структурний підходи, а також візуально-аналітичний метод художньо-композиційного аналізу при розробці тривимірної ілюстрації до дитячої книги. Розглянуто способи створення комп’ютерних ілюстрацій у книгах та встановлено, що вони можуть бути фотореалістичні, абстрактні, векторні, містити анімацію чи інтерактивні елементи. Визначено, що комп’ютерні анімації легко адаптуються відповідно до потреб розробника, тому є зручними та ефективними у використанні, а застосування тривимірної графіки у книгах є способом привернення уваги читача. Досліджено та описано основні методи створення тривимірних ілюстрацій для книг: метод анагліфу, терморельєфу, вкладки з тривимірними зображеннями. Розглянуто та практично відображено алгоритм створення зображень з тривимірними об’єктами для дитячої книги за допомогою програми Cinema 4D. Розглянуто можливості використання 3D ілюстрацій в оформленні книг та розкрито особливості їх застосування на практиці. Розроблено схему створення ілюстрацій з використанням тривимірних об’єктів. Визначено, що тривимірні зображення приваблюють читача своєю реалістичністю та підсилюють інтерес до книги. Тому створення 3D зображень з використанням комп’ютерних технологій є одним із перспективних напрямів розвитку мистецтва. Результати дослідження можуть бути використані для подальшого вивчення використання 3D ілюстрацій при оформленні книг, а також слугувати теоретичним та практичним матеріалом при підготовці фахівців з дизайну.
The aim of the research is a theoretical study of the role of 3D illustration in book design; identifying and displaying the main stages of creating images with three-dimensional objects for a children’s book; clarifying the perspectives of 3D illustrations in creating visual contents of textbooks. Analytical and structural approaches, as well as a visual-analytical method of artistic and compositional analysis were used in the development of a three-dimensional illustration for a children’s book. The methods of creating computer illustrations in books are considered and it is established that they can be photorealistic, abstract, vector, contain animation or interactive elements. It is determined that computer animations are easily adapted according to the needs of the developer, so they are convenient and effective to use, and the use of three-dimensional graphics in books is a way to attract the attention of the reader. The main methods of creating three-dimensional illustrations for books are studied and described: the method of anaglyph, thermorelief, tabs with three-dimensional images. The algorithm for creating images with three-dimensional objects for a children’s book using the Cinema 4D program is considered and practically demonstrated. The possibilities of using 3D illustrations in the design of books were considered and the features of their application in practice were revealed. A scheme for creating illustrations using three-dimensional objects has been developed. It was determined that three-dimensional images attract the reader with their realism and increase interest in the book. Therefore, creating 3D images using computer technologies is one of the promising areas of art development. The results of the research can be used for further study of the use of 3D illustrations in the design of books, as well as serve as theoretical and practical material for the training of design specialists.
DOI: 10.30857/2617-0272.2023.4.8
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/25731
ISSN: 2617-0272
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Art and Design

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artdes_2023_N4_P090-101.pdf477,43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.