Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/12200
Title: Особливості дизайну інтер’єру закладу дошкільної освіти компенсуючого типу
Other Titles: Особенности дизайна интерьера учреждений дошкольного образования компенсирующего типа
Peculiarities of the interior design of preschool education of compensative type
Authors: Гурова, Д. А.
Сафронова, О. О.
Антоненко, Ігор Володимирович
Keywords: заклади компенсуючого типу
компенсаторний дошкільний навчальний заклад
соціальна адаптація
діти з обмеженими можливостями
дизайн інтер‘єру
учреждения компенсирующего типа
компенсаторное дошкольное учебное заведение
социальная адаптация
дети с ограниченными возможностями
дизайн интерьера
compensatory type of institution
compensatory preschool educational institution
social adaptation
children with disabilities
interior design
Issue Date: 2018
Citation: Гурова Д. А. Особливості дизайну інтер’єру закладу дошкільної освіти компенсуючого типу / Д. А. Гурова, О. О. Сафронова, І. В. Антоненко // Сучасні проблеми архітектури та містобудування. – 2018. – Вип. 52. – С. 277-286.
Source: Сучасні проблеми архітектури та містобудування
Современные проблемы архитектуры и градостроительство
Abstract: У статті розглянуто сутність та особливості дизайну інтер‘єру дошкільних навчальних закладів компенсуючого типу, обгрунтовано підходи до їх функціонального зонування, організації предметно-просторового середовища, колористичних рішень, формоутворення, естетичних властивостей. Визначені основні недоліки дизайну інтер‘єрів компенсаторних дитячих закладів України державної форми власності.
В статье рассмотрены сущность и особенности дизайна интерьера дошкольных учебных заведений компенсирующего типа, обоснованы подходы к их функциональному зонированию, организации предметно-пространственной среды, колористических решений, формообразования, эстетических свойств. Определены основные недостатки дизайна интерьеров компенсаторных детских учреждений Украины государственной формы собственности.
The article discusses the nature and features of the interior design of preschool educational institutions of compensating type, substantiates approaches to their functional zoning, organization of the subject-spatial environment, color solutions, shaping, aesthetic properties. Based on the generalization of the functional and psychological requirements for the organization of the subject-spatial environment of the compensatory preschool institution, the need to take into account the specifics of the child‘s disease in the design, the authors defined the principles of its design: the principle of taking into account the characteristics of the development of each child; principle of stylistic and coloristic unity; use of special materials; complexity and flexible zoning. On the basis of summarizing the results of the analysis of the design of the interiors of compensatory children's institutions of Ukraine of the state form of ownership, a number of shortcomings related to their design and functional zoning were highlighted: insufficiency of functional areas, for example, lack of privacy; noncompliance with psychological and aesthetic requirements. The lack of space for a group room and public areas, the absence of a number of functional areas were also revealed. It has been determined that the majority of such institutions in Ukraine, especially of the state form of ownership, need to be adapted to modern functional and aesthetic requirements.
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/12200
Faculty: Факультет дизайну
Department: Кафедра дизайну інтер'єру і меблів
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Кафедра дизайну інтер'єру і меблів (ДІМ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
20190301_308.pdf369,09 kBAdobe PDFView/Open
20190301_308_Titul.pdf167,17 kBAdobe PDFView/Open
20190301_308_Zmist.pdf245,26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.