Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/12584
Title: Research of Ukrainian fashion industry goods consumers
Authors: Pashkevych, K. L.
Kryvonis, N. A.
Vyshnevska, M. O.
Rogotchenko, O. O.
Keywords: індустрія моди
споживачі одягу
мода
поведінка споживачів
класифікація споживачів
индустрия моды
потребители одежды
поведение потребителей
классификация потребителей
fashion industry
clothing consumers
fashion
consumer behavior
consumer classification
Issue Date: 2019
Citation: Research of Ukrainian fashion industry goods consumers = Дослідження українських споживачів товарів фешн-індустрії [Текст] / K. L. Pashkevych, N. A. Kryvonis, M. O. Vyshnevska, O. O. Rogotchenko // Art and Design. - 2019. - № 1 (05). - С. 9-21.
Source: Art and Design
Abstract: Використано системний підхід до обраного об’єкту дослідження, застосовано аналітико-типологічний та порівняльний методи. Дослідження містить критичний аналіз публікацій з обраної тематики, ґрунтується на соціологічному опитувані, статистичній обробці даних. Огляд сучасних досліджень дав змогу охарактеризувати особливості поведінки споживачів модної індустрії та подати їх класифікації за різними критеріями. Виявлено чинники, що впливають на рішення споживачів про покупки модних товарів, проаналізовано класифікації споживачів одягу та досліджено купівельну поведінку українських жінок як споживачів модних товарів. Проведено анкетне опитування з метою вивчення типології українських споживачів товарів модної індустрії. В результаті анкетного опитування встановлено, що українські жінки купують модні товари переважно з естетичних міркувань, зважаючи, в першу чергу, на дизайн виробів; одяг є для них інструментом виглядати стильно, виражати власне «Я» та виділятися поміж інших. Більшість жінок купують одяг в мультибрендових торгівельних центрах, а он-лайн покупки модних товарів через мережу Інтернет не є популярними серед українських жінок. Українки надають перевагу модному одягу зарубіжних виробників, лише іноді купуючи вітчизняні вироби. Досліджено мотиви та поведінкові механізми споживачів модної індустрії, визначено чинники, що впливають на рішення про покупку, встановлено основні характеристики українських споживачів модної індустрії для цілей дизайн-проектування одягу. Охарактеризовано сучасних споживачів ринку модної індустрії, визначено ставлення українських споживачів одягу до покупок та до моди. Результати досліджень можуть бути використані під час викладання дисциплін, пов’язаних з теорією моди та фешн-індустрією.
Использованы системный подход к выбранному объекту исследования, аналитико-типологический и сравнительный методы. Исследование содержит критический анализ публикаций по выбранной тематике, основывается на социологическом опросе, статистической обработке данных. Обзор современных исследований дал возможность охарактеризовать особенности поведения потребителей модной индустрии и дать их классификации по разным критериям. Определены факторы, которые влияют на решение потребителей о покупках модных товаров, проанализированы классификации потребителей одежды и исследовано покупательское поведение украинских женщин как потребителей модных товаров. Проведен анкетный опрос с целью изучения типологии украинских потребителей товаров модной индустрии. В результате анкетного опроса установлено, что украинские женщины покупают модные товары преимущественно из эстетических соображений, обращая внимание, в первую очередь, на дизайн изделия; одежда является для них инструментом выглядеть стильно, выражать собственное «Я» и выделяться между другими. Большинство женщин покупают одежду в мультибрендовых торговых центрах, а он-лайн покупки модных товаров через сеть Интернет не являются популярными среди украинских женщин. Украинки предпочитают модную одежду зарубежных производителей, лишь иногда покупая отечественные изделия. Исследованы мотивы и поведенческие механизмы потребителей модной индустрии, определены факторы, которые влияют на решение о покупке, установлены основные характеристики украинских потребителей модной индустрии для целей дизайн-проектирование одежды. Охарактеризованы современные потребители рынка модной индустрии, определено отношение украинских потребителей одежды к покупкам и к моде. Результаты исследований могут быть использованы с целью преподавания дисциплин, связанных с теорией моды и фешн-индустрией.
To analyze the classifications of modern fashion consumers in accordance with current realities of the fashion industry market for clothing design. The systematic approach to the chosen object of research has been used; the analytical-typological and comparative methods have been applied. The research contains a critical analysis of publications on selected topics and is based on a sociological survey and statistical processing of data. An overview of modern studies has allowed to characterize the behavior of fashion industry consumers and to classify them according to different criteria. The factors influencing the decision of consumers about fashion goods purchasing, the classification of clothing consumers have been analyzed and the purchasing behavior of Ukrainian women as consumers of fashion goods has been investigated. A survey has been conducted in order to study the typology of Ukrainian consumers of fashion industry products. As a result of the survey, it has been found that Ukrainian women buy fashion goods mainly for aesthetic reasons, firstly considering the products design; clothing is a tool for them to look stylish, express themselves and stand out among others. Most women buy clothes in multi-branded shopping malls, and online shopping for fashion goods over the Internet is not popular among Ukrainian women. Ukrainians prefer fashion clothes of foreign manufacturers, only occasionally buying home-made products. The motives and behavioral patterns of fashion industry consumers have been investigated, the factors influencing the purchase decision have been determined, the main characteristics of Ukrainian fashion industry consumers for clothes design have been determined. Modern consumers of fashion industry market have been characterized, the attitude of Ukrainian clothing consumers to shopping and fashion has been determined. The research results can be used to teach subjects related to the theory of fashion and fashion industry.
DOI: 10.30857/2617-0272.2019.1.1
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/12584
ISSN: 2617-0272
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Кафедра іноземних мов (ІМ)
Кафедра ергономіки і проектування одягу (ЕПО)
Art and Design

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artdes_2019_N1_P009-021.pdf509,07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.