Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/12595
Title: Художньо-образні особливості спецодягу в дизайні ХХ століття
Authors: Колосніченко, О. В.
Пашкевич, К. Л.
Лозко, Ю. Я.
Keywords: засоби композиційної виразності
конструктивізм
форма спецодягу
спеціальний одяг
средства композиционной выразительности
конструктивизм
форма спецодежды
специальная одежда
means of compositional expressiveness
constructivism
form of special clothes
overall
Issue Date: 2019
Citation: Колосніченко О. В. Художньо-образні особливості спецодягу в дизайні ХХ століття [Текст] / О. В. Колосніченко, К. Л. Пашкевич, Ю. Я. Лозко // Art and Design. - 2019. - № 1 (05). - С. 87-104.
Source: Art and Design
Abstract: В роботі використано історіографічний аналіз наукових праць за обраною темою та візуально-аналітичний метод на основі ілюстративних періодичних видань для дослідження художньо-композиційної форми одягу спеціального призначення із застосуванням прийому дедукції (висновки про процес формотворення спецодягу для працівників вугільних та гірничорудних шахт) та неповної індукції (прояви композиційної виразності). Розглянуто практичні розробки та концептуальні положення діяльності художників-конструктивістів у створенні одягу для праці. Досліджено становище у галузі проектування спецодягу на території Української РСР та СРСР загалом. Отримано характеристику змін у формі спеціального одягу, призначеного для працівників вугільних та гірничорудних шахт протягом 1920-1980 років. Розглянуто спецодяг як художній об’єкт та проаналізовано прояви можливих засобів композиційної виразності, принципи сполучення форм у костюмах різного спеціального призначення. Систематизовано засоби композиційної виразності та підходи до створення об’ємно-просторової форми одягу спеціального призначення з позиції візуального сприйняття. Досліджено видозміни форми спецодягу для працівників вугільних та гірничорудних шахт протягом 1920-1980-х років. Отримані результати дослідження дають можливість сформувати уявлення про естетичну складову в загальній концепції одягу спеціального призначення та доповнити наявні теоретичні відомості в цій галузі. Також отримані результати дослідження можуть слугувати додатковою пам’яткою на етапі художньо-конструктивного аналізу у сучасному дизайн-проектуванні не тільки виробничого, а й побутового одягу.
Для анализа литературных источников информации использован литературно-аналитический метод; для анализа визуальных источников – визуально-аналитический метод. Применен прием дедукции (выводы о процессе формообразования спецодежды для работников угольных и горнорудных шахт) и неполной индукции (проявления композиционной выразительности). Рассмотрены практические разработки и концептуальные утверждения деятельности художников-конструктивистов в создании одежды для работы. Исследовано положение в области проектирования спецодежды на территории Украинской ССР и СССР в целом. Получено характеристику изменений в форме специальной одежды, предназначенной для работников угольных и горнорудных шахт в течение 1920-1980 годов. Рассмотрено спецодежду как художественный объект и проанализированы проявления возможных средств композиционной выразительности, принципов сочетания форм в костюмах разного специального назначения. Систематизированы средства композиционной выразительности и подходы к созданию объемно-пространственной формы одежды специального назначения с позиции визуального восприятия. Исследовано видоизменения формы спецодежды, изготовленной в течении 1920-1980 годов для работников угольных и горнорудных шахт. Полученные результаты исследования дают возможность сформировать представление об эстетической составляющей в общей концепции одежды специального назначения и дополнить имеющиеся теоретические сведения в этой области. Также полученные результаты исследования могут служить дополнительной информативным источником на этапе художественно-конструктивного анализа в современном дизайн-проектировании не только класса производственной одежды, но и бытовой.
For the analysis of literary sources of information, the literary-analytical method was used; for the analysis of visual sources - the visual-analytical method. The method of deduction (conclusions about the process of forming uniforms for workers of coal and mining mines) and incomplete induction (manifestations of compositional expression) were used. The practical developments and conceptual provisions of the activity of constructivist artists in the creation of clothes for labor are considered. The situation in the field of designing overalls in the territory of the Ukrainian SSR and the USSR as a whole has been investigated. The characteristic of changes in the form of overalls, intended for workers of coal mining and mining mines during 1920-1980 years was received. The overalls are considered as an art object and analyzed the manifestations of possible means of compositional expressiveness, the principles of combining forms in suits of various special purpose. The means of compositional expressiveness and the volume-spatial form of special purpose clothes from the position of visual perception are systematized. The modification of the form of overalls made during the 1920-1980 years for workers of coal mining and mining mines during the period was investigated. The obtained results of the research give an opportunity to form an idea of the aesthetic component in the general concept of special purpose clothes and to supplement the available theoretical information in this field. Also, the findings of the study may serve as an additional informative source at the stage of artistic-constructive analysis in modern design engineering not only the class of industrial clothing, but also domestic.
DOI: 10.30857/2617-0272.2019.1.8
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/12595
ISSN: 2617-0272
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Кафедра ергономіки і проектування одягу (ЕПО)
Кафедра художнього моделювання костюма (ХМК)
Art and Design

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artdes_2019_N1_P087-104.pdf1,42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.