Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/14535
Название: Субстанція "елітного знання" в контексті освітнього процесу
Другие названия: Substance of "elite knowledge" in the context of the educational process
Субстанция "элитного знания" в контексте образовательного процесса
Авторы: Сакун, А. В.
Ключевые слова: знання
еліта
пізнання
наука
інтелект
творчість
освіта
knowledge
elite
science
intellect
creativity
education
знания
элита
познание
интеллект
творчество
образование
Дата публикации: 2019
Библиографическое описание: Сакун А. В. Субстанція "елітного знання" в контексті освітнього процесу / А. В. Сакун // Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. – 2019. – Вип. 1 (22). – С. 70-75.
Source: Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи
Pedagogical innovation: ideas, realities, perspectives
Краткий осмотр (реферат): Для сучасного «суспільства знань» дедалі більш суттєвим і значущим стає прагнення по-новому поставити проблему ролі знання не просто в житті людини, не лише його значення для розвитку науки, пізнавальної діяльності, а знання, яке сприяє появі якісно іншого розуміння головних сфер буття людини: економіки, культури, політики, освіти, науки. Йдеться про знання досконалої якості, або елітне знання, на засадах якого формується творча, продуктивна частина суспільства. У контексті становлення особистості проблема набуття якісних знань не знімається, а навпаки, актуалізується. Встановлено, що освіта пов’язана з глобальним характером економіки, який передбачає набуття не просто інформації, знань чи вмінь, а інтелектуального капіталу. Володіння таким капіталом і є володінням елітним знанням, яке відкриває інші способи розуміння дійсності. Воно виступає як діяльність з самопізнання, розкриває не лише внутрішню будову духовного світу людини, а й розуміння структури соціально-економічного та культурного буття. Елітне знання відкриває не лише зовнішні, а й внутрішні взаємозв’язки (онтологічні, соціокультурні, когнітивні, морально-етичні), виявляє рівень екзистенційного самоаналізу.
For the modern «knowledge society» the desire to review the problem of the role of knowledge not just in human life, not only its significance for the development of science, cognitive activity, but knowledge which leads to a qualitatively different understanding of the main spheres of being (economics, culture, politics, education, science), is becoming increasingly significant and meaningful. It is about knowledge of perfect quality, or elite knowledge, based on which a creative, productive part of society is being formed. In the formation of a person, the problem of acquiring qualitative knowledge is not removed, but on the contrary, is actualized. The purpose of the article is to investigate the influence of scientific knowledge on the creation of elite knowledge, which helps to resolve contradictions accumulated in the space of education. It is established that education is connected with the global nature of the economy, which involves not just the acquisition of information, knowledge or skills, but intellectual capital. Owning such capital is the possession of elite knowledge, which opens up other ways to understand reality. It acts as selfknowledge activities, revealing not only the internal structure of the spiritual world of a man, but also the understanding of the structure of socio-economic and cultural life. Elite knowledge opens not only external, but also internal interrelations – ontological, sociocultural, cognitive, moral and ethical, reveals the level of existential self-analysis. Methodological analysis of the process of acquiring knowledge, which studies the patterns of their learning and skills, determines the volume and structure of the content of knowledge, improves the methods and organizational forms of learning, predetermines the very fact of the existence of elite knowledge. However, the study of the problem of elite knowledge needs to clarify the epistemological content of the concept of «knowledge».
Для современного «общества знаний» все более существенным и значимым становится стремление по-новому поставить проблему роли знания не просто в жизни человека, не только его значения для развития науки, познавательной деятельности, а знания, которое приводит к появлению качественно иного понимания основных сфер бытия человека: экономики, культуры, политики, образования, науки. Речь идет о знании совершенного качества, или элитном знании, на основе которого формируется творческая, продуктивная часть общества. В становлении личности проблема приобретения качественных знаний не снимается, а наоборот, актуализируется. Установлено, что образование связано с глобальным характером экономики, который предусматривает приобретение не просто информации, знаний или умений, а интеллектуального капитала. Обладание таким капиталом и обладание элитным знанием, которое открывает другие способы понимания действительности. Оно выступает в роли деятельности по самопознанию, раскрывает не только внутреннее строение духовного мира человека, но и понимание структуры социально-экономического и культурного бытия. Элитное знания открывает не только внешние, но и внутренние взаимосвязи – онтологические, социокультурные, когнитивные, морально-этические, выявляет уровень экзистенциального самоанализа.
DOI: 10.32405/2413-4139-2019-1-70-75
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/14535
Faculty: Факультет культурних і креативних індустрій
Department: Кафедра філософії та культурології
ISSN: 2413-4139
Располагается в коллекциях:Наукові публікації (статті)
Кафедра філософії та культурології (ФК)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
20191128_309.pdf302,5 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.