Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/14670
Title: The design of school uniform in the context of transformative shaping
Authors: Vasylieva, Olena
Keywords: шкільний формений одяг
дизайн
принципи трансформації
психофізіологічні особливості
комфорт одягу
школьная форменная одежда
принципы трансформации
психофизиологические особенности
комфорт одежды
school uniform
design
principles of transformation
psychophysiological features
comfort of the clothes
Issue Date: 2019
Citation: Vasylieva O. S. The design of school uniform in the context of transformative shaping = Дизайн шкільного форменого одягу в контексті трансформативного формоутворення [Текст] / O. S. Vasylieva // Art and Design. - 2019. - № 2 (06). - С. 22-33.
Source: Art and Design
Abstract: Застосовано комплексний підхід, що містить аналіз наукових джерел пов’язаних з питаннями дизайну шкільної форми та форменого одягу для дітей, системно-структурний та морфологічний аналіз об’єкту дослідження. Теоретично опрацьовано та узагальнено основні базові складові, що використовуються при дизайні форменого, шкільного форменого та дитячого одягу. Виявлено, що ідея шкільного форменого одягу-трансформеру відповідає сучасним функціональним потребам до шкільного одягу. Визначено склад оптимального асортименту шкільного форменого одягу. Дослідження основних принципів трансформації, складових елементів та типів з’єднань деталей форменого одягу для дітей визначили загальні принципи дизайну шкільного форменого одягу-трансформеру. Запропоновано принцип утворення комплектації асортименту шкільного одягу-трансформеру для дівчаток. На основі аналітичних досліджень визначено і систематизовано інформацію щодо принципів дизайну шкільного форменого одягу-трансформеру. Визначено складові елементи трансформуємого шкільного одягу та структурні зв’язки між ними. Визначено актуальний асортиментний склад ансамблю шкільного форменого одягу та його силуетні форми. Отримані результати зумовлюють можливість більш глибокого осмислення складових дизайну шкільного форменого одягу, що полягає у використанні отриманих результатів в подальших наукових дослідженнях.
Применен комплексный подход, содержащий анализ научных источников, связанных с вопросами дизайна школьной формы и форменной одежды для детей, системно-структурный и морфологический анализ объекта исследования. Теоретически обработаны и обобщены основные базовые составляющие, используемые при дизайне форменной, школьной форменной и детской одежды. Выявлено, что идея школьной форменной одежды-трансформера соответствует современным функциональным требованиям к школьной одежде. Определен наиболее оптимальный ассортимент школьной форменной одежды. Результаты исследований основных принципов трансформации, составляющих элементов и типов соединений деталей школьного форменной одежды, определили общие принципы проектирования школьного одежды-трансформера. Предложено принцип организации комплектаций ассортимента школьной одежды-трансформера для девочек. На основе аналитических исследований определена и систематизирована информация о принципах дизайн-проектирования школьной форменной одежды-трансформера. Определены составляющие элементы трансформируемой школьной одежды и их структурные связи. Определен актуальный состав ансамбля школьной форменной одежды и его силуэтные формы. Полученные результаты дают возможность более глубокого осмысления составляющих дизайна школьной форменной одежды, которое заключается в возможности использования полученных результатов в дальнейших научных исследованиях.
To study and to define the main design components and principles of design of school uniform, to determine the methods of transformation used in the development of such range of products. To study the optimal composition of school uniform for boys and girls of the junior school group, to identify the main elements of transformation of school uniform and the ways to use them. The complex approach, which provides for the analysis of scientific sources, related to the issues of design of school uniform and uniform clothes for children, as well as the system and structural and the morphological analysis of the research object, is applied. The basic components used in the design of uniforms, school uniforms and children`s clothes are theoretically worked out and summarized. It is found that the idea of a school uniform-transformer corresponds to the modern functional needs for school uniforms. The composition of the optimal assortment of school uniform is determined. The researches on the main principles of transformation, on the constituent elements and the types of connections of parts of school uniforms for children determine the basic principles of designing of school uniform-transformer. The principle of the formation of the assortment of school clothes-transformers for girls is proposed. On the basis of analytical researches, the information on the principles of designing of school uniform-transformer is determined and systematized. The elements of the transformed school uniform, as well as structural connections between them are distinguished. The actual assortment range of the school uniform, and its silhouette forms are identified. The obtained results determine the possibility of a more profound understanding of the components of designing of school uniform, which consists in using the obtained results in further scientific researches.
DOI: 10.30857/2617-0272.2019.2.2
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/14670
ISSN: 2617-0272
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Кафедра мультимедійного дизайну (МД)
Art and Design

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artdes_2019_N2_P022-033.pdf1,42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.