Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/14681
Название: Генезис та особливості формування базових моделей ідентифікації кольору
Авторы: Яремчук, О. М.
Кулик, А. В.
Ключевые слова: колір
теорія кольору
колірні моделі
колористика
кольорознавство
ідентифікація кольору
дизайн
color
color theory
color models
coloring
color studies
color identification
design
Дата публикации: 2019
Библиографическое описание: Яремчук О. М. Генезис та особливості формування базових моделей ідентифікації кольору [Текст] / О. М. Яремчук, А. В. Кулик // Art and Design. - 2019. - № 3 (07). - С. 113-124.
Source: Art and Design
Краткий осмотр (реферат): Методологія дослідження базується на історико-культурному методі. Джерельною базою є мистецька, наукова та технічна література досліджуваного періоду, матеріальні пам’ятки. Дана публікація розкриває узагальнений підхід до теоретичних напрацювань з питання сприйняття та ідентифікації кольору і охоплює початковий період наукового дослідження кольору та формування базових колірних моделей (ХVІІ-ХІХ ст.). Розвиток моделей ідентифікації кольору середини XVII – межі XІX ст. вперше розглядається як окремий період становлення та розвитку базису сучасної теорії кольору. На основі виявлення характерних рис моделей ідентифікації кольору визначено та охарактеризовано етапи розвитку базових моделей ідентифікації кольору в межах досліджуваного періоду. Характеристика одного з періодів розвитку теорії кольору є внеском у формування цілісної картини теоретичних основ дизайну та мистецтва. Розуміння особливостей формування базових моделей ідентифікації кольору має практичне значення для концептуалізації теоретичного базису сучасного дизайну та наукової проблематики, пов’язаної з дослідженням кольору.
The determination of the formation features of basic models of color and identification of color in the initial stages (the 18th – 19th centuries) of scientific research of the problem. Methodology of the research is based on historical and cultural method. The source base is the artistic, scientific and technical literature of the studied period and also artefacts. This publication reveals a generalized approach to theoretical developments on color perception and identification, and covers the initial period of color research and the formation of basic models of color (the 18th – 19th centuries). So in the middle of the 17th century I. Newton founded a seven-color ordering model, placing them to a closed color circle. At about the same time, other attempts at color systemization were proposed, such as color identification in the form of tables of existing paints, the work of I. Brennen and R. Waller. Subsequently, Jacob Christoph Le Blon concluded that in order to get results, you could use only three colors, namely red, yellow and blue. Based on this work, M. Harris presented his color circle, J. Lambert – a triangular color pyramid, and Ph.Runge built a color sphere using the principle of the globe. Goethe, contrary to Newton's physical doctrine of colors, conceived another system, it was based on the phenomenological perception of color. According to Goethe and his followers, the colors come from the struggle of "light" and "darkness". A. Schopenhauer took the step that J. Goethe lacked in his thinking: A. Schopenhauer formed a doctrine of color in terms of psychology, noting the enormous role that our brain plays in color perception, and proposing his model of identification by the principle of intensity / extensiveness/quality. for the formal description of the tri-color system of color, forming a mathematical basis for models of color identification. H. Helmholtz was the first to obtain experimental confirmation of T. Young's theory and came to the conclusion that for the comparison of all shades, three light sources were needed and sufficient: in the red, green and blue parts of the spectrum. The perception of other colors is conditioned by the interaction of these constituents. In his work, J. Maxwell proved that all colors come from a mixture of three spectral colors: red, green, and blue. Based on his research, he introduced the first two-dimensional color spectrum visualization system. H. Grassmann's merit is the mathematical representation of the three spectral colors. E. Hering's theory highlights the psychological aspects of color vision: warm sensations occur for white, yellow, and red colors, while cold sensations occur for black, dark blue, and light blue. G. Peano introduced the concept of "color space" as a system of vector space equations. The development of color identification models in the middle of the 17th – the beginning of the 19th century first considered as a separate period of formation and development of the basis of modern color theory. On the basis of revelation of the features of color identification models, the stages of development of basic models of color identification within the studied period were determined and characterized. The characterization of one of the periods of color theory development is the contribution to the formation of a holistic picture of the theoretical foundations of design and art. The understanding of the formation features of basic models of color identification is of practical importance for conceptualizing the theoretical basis of modern design and scientific issues related to color research.
DOI: 10.30857/2617-0272.2019.3.12
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/14681
ISSN: 2617-0272
Располагается в коллекциях:Наукові публікації (статті)
Art and Design

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
artdes_2019_N3_P113-124.pdf417,4 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.