Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/14711
Название: Вдосконалення категоріального базису дослідження економічної безпеки ЗВО
Другие названия: Improving the categorical basis for studying a hei economic security
Авторы: Цимбаленко, Н. В.
Ключевые слова: заклад вищої освіти
екосесед
економічна безпека ЗВО
ризик
загроза
небезпека
высшее учебное заведение
экосесед
экономическая безопасность вуза
риск
угроза
опасность
higher education institution
economic security of education discussion
HEI economic security
risk
threat
danger
Дата публикации: 2019
Библиографическое описание: Цимбаленко Н. В. Вдосконалення категоріального базису дослідження економічної безпеки ЗВО [Електронний ресурс] / Н. В. Цимбаленко // Інфраструктура ринку. – 2019. – Вип. 29. – С. 9-15. – Режим доступу: http://www.market-infr.od.ua/uk/29-2019
Source: Інфраструктура ринку
Market Infrastructure
Краткий осмотр (реферат): У статті здійснено аналіз соціальних та економічних функцій ЗВО. Зроблено висновок про те, що в рамках екосеседу під час здійснення досліджень на макроекономічному рівні заклади вищої освіти доцільно розглядати як соціальні інституції, які безпосередньо впливають на рівень економічної безпеки системи вищої освіти та держави у цілому. За умови дослідження економічної безпеки на рівні окремих ЗВО вони мають розглядатися передусім як субʼєкти економіки. Необхідність забезпечення економічної безпеки вітчизняних ЗВО в сучасних складних умовах зумовлює доцільність уточнення та конкретизації основних категорій «екосеседу» з урахуванням специфіки діяльності ЗВО як суб’єкта економіки та соціальної інституції. З огляду на зазначене, наведено результати теоретичного дослідження поняття економічної безпеки ЗВО, на основі якого запропоновано власне визначення економічної безпеки закладів вищої освіти. Проаналізовано наукові підходи до трактування й уточнено визначення категорій «ризик», «загроза», «небезпека» в контексті забезпечення економічної безпеки закладів вищої освіти.
В статье осуществлен анализ социальных и экономических функций вузов. Сделан вывод о том, что в рамках экосеседа при проведении исследований на макроэкономическом уровне высшие учебные заведения целесообразно рассматривать как социальные институты, которые непосредственно влияют на уровень экономической безопасности системы высшего образования и государства в целом. При исследовании экономической безопасности на уровне отдельных вузов они должны рассматриваться прежде всего как субъекты экономики. Необходимость обеспечения экономической безопасности отечественных вузов в современных сложных условиях обусловливает целесообразность уточнения и конкретизации основных категорий «экосеседа» с учетом специфики деятельности вуза как субъекта экономики и социального института. Учитывая указанное, приведены результаты теоретического исследования понятия экономической безопасности вуза, на основе которого предложено собственное определение экономической безопасности высших учебных заведений. Проанализированы научные подходы к трактовке и даны уточнения определений категорий «риск», «угроза», «опасность» в контексте обеспечения экономической безопасности высших учебных заведений.
In modern conditions, higher education significantly affects the level of welfare of society and the individual citizen, the possibility of scientific-innovative development and increase the state competitiveness. The long-term socio-economic crisis, the strengthening of the European integration and globalization processes determine the special importance of the task of ensuring the economic security of the HEIs and the education system as a whole, which requires the improvement of the corresponding categorical basis. The article analyzes the social and economic functions of a HEI. It was concluded that in the context of economic security of the education discussion, when conducting research at the macroeconomic level, higher education institutions should be considered as social institutions that directly affect the level of economic security of the higher education system and the state as a whole. In the study of economic security at the level of individual HEI they should be considered primarily as economic actors. In addition, the results of a theoretical study of the concept of economic security of a HEI are given. On its basis, taking into account the specifics of the education services market and the activity of a HEI, own definition of the economic security of higher education institutions is proposed. The need to ensure the economic security of the domestic HEIs in today's difficult conditions makes it expedient to clarify and concretize the main categories of “economic security of education”, taking into account the specifics of a HEI as a subject of the economy and social institution. Considering the specified information, scientific approaches to interpretation are analyzed and the definition of the categories “risk”, “threat”, “danger” is clarified in the context of ensuring the economic security of higher educational institutions. Further development of the theoretical foundations of the study of ensuring HEIs economic security will help a HEI leadership to realize the risk of activities in the education services market, provide an opportunity to identify and analyze existing threats and adapt activities to the factors that create them.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/14711
Faculty: Факультет економіки та бізнесу
Department: Кафедра менеджменту та публічного адміністрування
ISSN: 2519-2868
Располагается в коллекциях:Наукові публікації (статті)
Кафедра управління та смарт-інновацій (УСІ)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
20191211_303.pdf173,58 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.