Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/15249
Title: Інструментарій оцінювання економічної безпеки системи закладів вищої освіти та управління нею
Other Titles: Toolkit for evaluation the economic security of the of higher education institutions system and management it
Authors: Бреус, Світлана Василівна
Keywords: заклади вищої освіти
система ЗВО
науково-методичні підходи
оцінювання економічної безпеки системи ЗВО
управління економічною безпекою системи ЗВО
учреждения высшего образования
система учреждений высшего образования
научно-методические подходы
оценивание экономической безопасности системы учреждений высшего образования
управление экономической безопасностью системы учреждений высшего образования
institutions of higher education
higher education institutions system
scientific and methodological approaches
evaluation of economic security of HEI system
management of economic security of HEI institutions system
Issue Date: 2019
Citation: Бреус С. В. Інструментарій оцінювання економічної безпеки системи закладів вищої освіти та управління нею [Електронний ресурс] / С. В. Бреус // Приазовський економічний вісник. – 2019. – Вип. 2 (13). – С. 45-52. – Режим доступу: http://pev.kpu.zp.ua/vypusk-13
Source: Приазовський економічний вісник
Abstract: У статті розглянуто основні науково-методичні підходи, що використовуються у процесі дослідження економічної безпеки. Здійснено інтерпретацію цих підходів з урахуванням можливості їх використання для дослідження економічної безпеки системи закладів вищої освіти й управління нею, а також наведено інструментарій, який використовується для її оцінювання. Розглянуто результати досліджень у межах означених науково-методичних підходів, узагальнено їхні недоліки, що перешкоджають їх використанню під час дослідження економічної безпеки системи закладів вищої освіти та управління, а також виділено критерії, яким ці підходи мають відповідати. Запропоновано використовувати науково-методичний підхід, який являє собою синтез програмно-цільового та ресурсного підходів – факторно-функціональний.
В статье рассмотрены основные научно-методические подходы, которые используются в процессе исследования экономической безопасности. Осуществлена интерпретация этих подходов с учетом возможности их использования для исследования экономической безопасности системы учреждений высшего образования и управления ею, а также приведен инструментарий, который используется для ее оценки. Рассмотрены результаты исследований в рамках указанных научно-методических подходов, обобщены недостатки, которые препятствуют их использованию при исследовании экономической безопасности системы учреждений высшего образования и управления, а также выделены критерии, которым эти подходы должны соответствовать. Предложено использовать научно-методический подход, который представляет собой синтез программно-целевого и ресурсно-функционального подходов – факторно-функциональный.
The article deals with the main scientific and methodologi-cal approaches to the research of economic security such as: systemic, process, functional, resource, resource-functional, program-target (complex), criterial, approach on the basis of economic risks, indicator, approach, which involves estimation of the ratio of gross investment size and investment resources, economic and mathematical (cost); cyclic, cluster (infrastructural), situational approach. It is defined that they are practically not used in their pure form, some approaches are considered fragmentarily in the writings of scientists, often approaches the synthesis of approaches, and some of them can be attributed to several approaches at one and the same time. It has been deter-mined that most of them are oriented on the assessment of the economic security of economic entities, which is possible for their use at the level of the higher educational institutions as separate universities, but is unacceptable for their system. Their advan-tages and disadvantages from the standpoint of the possibility of using for the researched of the economic security of the higher educational institutions system are highlighted. They have been interpreted taking into account the possibility of using for and evaluating the economic security of higher education institutions system and the tools used to evaluation the economic security of higher education institutions system. The results of researches within the mentioned approaches are considered, the shortco-mings of scientific and methodological approaches to the research of economic security these approaches, which impede their use in carrying out the research of the economic security of the mana-gement system and management and the criteria, which scientific and methodological approaches must meet, are generalized. The scientific and methodological approach proposed is a synthesis of the program-target and resource-functional approaches – factor-functional approach, which allows to develop on its basis a model for evaluating the economic security of higher education institutions system and management its.
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/15249
Faculty: Факультет економіки та бізнесу
Department: Кафедра менеджменту та публічного адміністрування
ISSN: 2522-4263
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Кафедра управління та смарт-інновацій (УСІ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Breus_S.V.10(1).pdfНаукова стаття573,82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.