Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/15434
Title: Храм науки: мозаїки М. А. Стороженка в інтер’єрах Інституту теоретичної фізики імені М. М. Боголюбова НАН України у Феофанії
Other Titles: Temple of science: мosaic of M. A. Storozhenko in the interiors of the Bogolyubov Institute for Theoretical Physics, NAS of Ukraine in Theophany
Храм науки: мозаики М. А. Стороженко в интерьерах Института теоретической физики имени Н. Н. Боголюбова НАН Украины в Феофании
Authors: Тарасенко, О. А.
Тарасенко, А. А.
Кубриш, Н. Р.
Keywords: М. А. Стороженко
монументально-декоративне мистецтво України ХХ століття
мозаїки в інтер’єрах ІТФ імені М. М. Боголюбова
національний стиль
Н. А. Стороженко
монументально-декоративное искусство Украины ХХ века
мозаики в интерьерах ИТФ имени Н. Н. Боголюбова
национальный стиль
M. A. Storozhenko
monumental-decorative art of Ukraine of XX century
mosaic in the interiors of the Bogolyubov Institute for Theoretical Physics
national style
Issue Date: 2020
Citation: Тарасенко О. А. Храм науки: мозаїки М. А. Стороженка в інтер’єрах Інституту теоретичної фізики імені М. М. Боголюбова НАН України у Феофанії [Текст] / О. А. Тарасенко, А. А. Тарасенко, Н. Р. Кубриш // Art and Design. - 2020. - № 1 (09). - С. 166-174.
Source: Art and Design
Abstract: Метою статті є вивчення історії створення та ідейного змісту мозаїк Миколи Андрійовича Стороженка (1928-2015) в інтер'єрах ІТФ М. М. Боголюбова НАН України у Феофанії (1969) в контексті спадщини українського і світового монументального мистецтва. У дослідженні використовуються історико-культурологічний, компаративний, іконографічний та іконологічний методи. Ми спираємося на теорію «великого часу» М. М. Бахтіна, що дозволяє розглядати мозаїки М. А. Стороженка зі спадщиною світового мистецтва. Показано значення створених майстром художніх образів просвітителів як апостолів духовного і наукового знання – стовпів Храму науки. Художньо-стилістичний аналіз виявив особливості втілення ідеї наукового і культурного взаємозв'язку поколінь українських вчених-просвітителів засобами монументального мистецтва. Вивчено значення спадщини національного та світового мистецтва у формуванні індивідуального стилю М. А. Стороженка. Виявлено роль орнаменту як національного коду втілення ідеї зв'язку роду і народу. Визначено значення мозаїк в історії монументального мистецтва України. Вивчено філософський, культурно-історичний зміст монументальних композицій М. А. Стороженка у взаємозв'язку з проблематикою національної самоідентифікації і полістилізму мистецтва ХХ століття. Результати дослідження необхідні для створення історії монументально-декоративного мистецтва України на сучасному рівні мистецтвознавства.
Целью статьи является изучение истории создания и идейного содержания мозаик Н. А. Стороженко (1928-2015) в интерьерах ИТФ Н. Н. Боголюбова НАН Украины в Феофании (1969) в контексте наследия украинского и мирового монументального искусства. В исследовании используются историко-культурологический, компаративный, иконографический и иконологические методы. Мы опираемся на теорию «большого времени» М. М. Бахтина, что позволяет рассматривать мозаики Н. А. Стороженко с наследием мирового искусства. Показано значение созданных мастером художественных образов просветителей как апостолов духовного и научного знания – столбов Храма науки. Художественно-стилистический анализ выявил особенности воплощения идеи научной и культурной взаимосвязи поколений украинских ученых-просветителей средствами монументального искусства. Изучено значение наследия национального и мирового искусства в сложении индивидуального стиля Н. А. Стороженко. Выявлена роль орнамента как национального кода воплощения идеи связи рода и народа. Определено значение мозаик в истории монументального искусства Украины. Изучено философское, культурно-историческое содержание монументальных композиций Н. А. Стороженко во взаимосвязи с проблематикой национальной самоидентификации и полистилизма искусства ХХ века. Результаты исследования необходимы для создания истории монументально-декоративного искусства Украины на современном уровне искусствоведения.
The purpose of the article is to study the history of creation and ideological content of mosaics Mykola Andrievich Storozhenko (1928–2015) in the interior of the Bogolyubov Institute for Theoretical Physics, NAS of Ukraine, Theophany (1969) in the context of Ukrainian and world heritage of monumental art. The study used historical-cultural, comparative, iconographic and iconologic methods. We rely on the theory of "big time" by M. M. Bakhtin, that allows us to consider the mosaic M. A. Storozhenko with the legacy of world art. The significance of the artistic images of the enlighteners as the apostles of spiritual and scientific knowledge – the pillars of the Temple of Science is shown. Artistic-stylistic analysis revealed the features of the embodiment of the idea of scientific and cultural interconnection of generations of Ukrainian scholars-educators by means of monumental art. The importance of the heritage of national and world art in the addition of the individual style of M. A. Storozhenko is studied. The role of ornament as a national code for the embodiment of the idea of the connection between the clan and the people is revealed. The significance of mosaics in the history of monumental art of Ukraine is determined. The philosophical, cultural and historical content of the monumental compositions of M. A. Storozhenko was studied in conjunction with the problems of national self-identification and polystylism of twentieth-century art. The results of the study are necessary to create the history of monumental decorative art of Ukraine at the modern level of art history.
DOI: 10.30857/2617-0272.2020.1.13
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/15434
ISSN: 2617-0272
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Art and Design

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artdes_2020_N1_P166-174.pdf644,62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.