Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/15442
Title: Мереживо і в’язання у декорі лемківського вбрання: етнолокальні та художні особливості
Other Titles: Lace and knitting in Lemko`s clothing decor: ethnic local and art features
Кружево и вязание в декоре лемковской одежды: этнолокальные и художественные особенности
Authors: Козакевич, О. Р.
Keywords: Лемківщина
оздоблення
ажур
мереживо
народний одяг
в’язання
текстильні техніки
пограниччя
етнокультурні впливи
локальні ознаки
традиція
Лемковщина
украшение
кружево
народная одежда
вязание
текстильные техники
пограничье
этнокультурные влияния
локальные характеристики
традиция
Lemko`s region
decor
openwork
lace
folk clothing
knitting
textile techniques
border
ethno-cultural influences
local features
tradition
Issue Date: 2020
Citation: Козакевич О. Р. Мереживо і в’язання у декорі лемківського вбрання: етнолокальні та художні особливості [Текст] / О. Р. Козакевич // Art and Design. - 2020. - № 1 (09). - С. 115-128.
Source: Art and Design
Abstract: Методологічною основою є принцип системного підходу та комплексного дослідження. Для вивчення предмета дослідження використано порівняльно-історичний та типологічний методи. Аналіз мереживного та в’язаного декору здійснено з застосуванням мистецтвознавчого методу, а саме – метод формального аналізу і частково образно-стилістичного. На основі артефактів з музейних збірок, польових студій та опрацювання наукових джерел визначено основні типологічні групи й типи виробів, які формувалися під впливом етнокультурних та історичних чинників. Окреслено текстильні техніки та технологічні прийоми виготовлення декору із зазначенням спільних і відмінних ознак у порівнянні з народним одягом інших етнографічних груп Карпатського регіону. Проаналізовано художньо-стильові характеристики в’язання і мережива з урахуванням взаємовпливів культур сусідніх етносів та особливостей пограниччя. З’ясовано, що у жіночому одязі мереживо розповсюджено у виготовленні головних уборів, поясного вбрання, сорочок. В’язані спицями вироби побутували у чоловічій одежі переважно західно-південних територій: нараквиці, рукавиці, капці, локально – в’язані спицями шапки «маґерки» та шалики. У створенні мереживних і в’язаних виробів уживали й загальнопоширені техніки та технічні прийоми, характерні для Гуцульщини чи Бойківщини: в’язання спицями, плетіння рукавиць «на лабі», «на дощечці». Натомість вишивальний прийом «англійський гапт» з «вирізуванням» властивий лише для лемківських, переважно центрально-західних, теренів. Наукова новизна полягає у введені у науковий обіг матеріалів про лемківське народне вбрання, відомостей зразків мережива та в’язання, що розкривають художнє різноманіття одягового мистецтва Лемківщини. Дослідження дозволяє розширити знання про традиційний одяг лемків, його декор та текстильне виробництво зокрема; про осередки виготовлення окремих типів вбрання з застосуванням ажурного і в’язаного оздоблення, що сприяє залученню отриманих відомостей у вивченні народного вбрання Лемківщини.
Методологическим основанием является принцип системного подхода и комплексного исследования. Для изучения предмета исследования задействованы сравнительно-исторический и типологический методы. Анализ кружевного и вязаного декора осуществлен с использованием искусствоведческого метода, а именно – метода формального анализа и частично образно-стилистического. На основании артефактов из музейных коллекций, полевых экспедиций и изучения научных источников определены ведущие типологические группы и типы изделий, которые формировались под влиянием этнокультурных и исторических факторов. Очерчены текстильные техники и технологические приемы изготовления декора с определением общих и отличительных черт в сравнении с народной одеждой других этнографических групп Карпатского региона. Проанализированы художественно-стилистические характеристики вязания и кружева, учитывая взаимовлияние культур соседствующих этносов и особенностей пограничья. Определено, что в женской одежде кружево распространено в изготовлении головных уборов, поясной одежды, рубашек. Вязанные спицами изделия бытовали в мужской одежде главным образом западно-южных территорий: «нараквицы», рукавицы, «капци», локально – вязанные спицами шапки «магерки» и шарфики. В создании ажурных и вязаных изделий использовали и широко распространенные техники и технические приемы, характерные для Гуцульщины и Бойковщины: вязание спицами, плетение рукавиц «на лабе», «на дощечке». Вышивальный прием «английский гапт» с «вырезанием» характерный, главным образом, для центрально-западных территорий. Научная новизна состоит в введении в научный оборот материалов о лемковской народной одежде, информации о артефактах кружевного и вязанного декора, что раскрывают художественное разнообразие традиционного костюма Лемковщины. Исследование дает возможность расширить знания о традиционной одежде лемков и о текстильном производстве в частности, об очагах изготовления отдельных типов одежды с использованием ажурного и вязанного декора, что способствует введению полученных материалов для изучения народного костюма Лемковщины.
Local and art features of Lemko`s region traditional clothing décor are studied. The attention is given to lace and knit décor, which gave the clothing components a unique and often was the artistic accent in Lemko clothing complexes. The methodological basis of the study is the principle of systematic approach and comprehensive research. The comparative-historical and typological methods was used for study the research subject. The analysis of lace and knit décor was done using the art study method. The main typological groups and items` types formed under the influence of ethno-cultural and historical factors were determined based on artifacts from museum collections, field studios and scientific sources. The décor made textile techniques and technological methods are outlined, with pointed of common and distinctive features in comparison with folk clothing of the Carpathian region`s other ethnographic groups. Artistic and stylistic characteristics of knitting and lace are analyzed, taking into account the interplay of neighbouring ethnicities cultures and border features. It is studied out that the lace was common in female clothing in the production of the headwear, the waist wear and shirts. Knitting items in male clothing mainly in the south-western Lemko`s territories were used. There were naracvytsias, mittens, socks, locally were used knitting hats “megerka” and scarves. In the creation of lace and knit items they used common techniques and technical methods peculiar to Hutsul`s and Boiko`s regions: knitting, crocheting gloves “on the laba”, “on the board”. Instead, the embroidery methods called “English hapt” with “cut out’ was typical only for the Lemko`s, mainly central-western, territories. Scientific novelty consists in the introduction into the scientific circulation of materials about Lemko folk clothing. The focus is on the lace and knit décor that reveals the artistic diversity of Lemko`s region clothing art. The study allows expanding the knowledge of Lemko traditional clothing and textile production, in particular, about the centers of made some types of clothing with openwork and knitting. This contributes to use the receives information in the further study of Lemko`s region traditional clothing.
DOI: 10.30857/2617-0272.2020.1.9
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/15442
ISSN: 2617-0272
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Art and Design

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artdes_2020_N1_P115-128.pdf687,19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.