Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/16087
Title: Економіко-математичне моделювання рівня лояльності персоналу
Other Titles: Economic and mathematical modeling of staff loyalty level
Authors: Квіта, Г. М.
Шіковець, К. О.
Казнодій, В. О.
Keywords: інтернет-стратегія компанії
економіко-математичне моделювання
лояльність персоналу
интернет-стратегия компании
экономико-математическое моделирование
лояльность персонала
Internet strategy of the company
economic and mathematical modeling
staff loyalty
Issue Date: 2020
Citation: Квіта Г. М. Економіко-математичне моделювання рівня лояльності персоналу [Електронний ресурс] / Г. М. Квіта, К. О. Шіковець, В. О. Казнодій // Інфраструктура ринку. – 2020. – Вип. 45. – С. 96-101. – Режим доступу: http://www.market-infr.od.ua/uk/45-2020
Source: Інфраструктура ринку
Market Infrastructure
Abstract: У статті розкрито поняття лояльності персоналу. Зазначено, що лояльність персоналу – це доброзичливе, коректне, щире, шанобливе ставлення до керівництва, співробітників, інших осіб, їхніх дій, до компанії загалом; усвідомлене виконання співробітником своєї роботи відповідно до цілей і завдань компанії та в інтересах компанії, а також дотримання норм, правил і зобов’язань, включаючи неформальні, щодо компанії, керівництва, співробітників та інших суб’єктів взаємодії. Розкрито сутність та зміст поняття "маркетингова стратегія", запропоновано під маркетинговою стратегією компанії в Інтернеті розуміти напрям (вектор) дій компанії щодо створення його цільових ринкових позицій. Застосування економіко-математичного моделювання до оцінювання рівня лояльності персоналу дасть змогу створювати прогноз на основі множинної лінійної економетричної моделі, що описує залежність рівня лояльності персоналу в організації від трьох найбільш впливових факторів, таких як стосунки в колективі, займана посада та рівень заробітної плати й бонуси. Це дасть можливість керівництву компанії підвищити ефективність роботи персоналу та позитивно вплине на інтернет-стратегію компанії загалом.
В статье раскрыто понятие лояльности персонала. Указано, что лояльность персонала – это доброжелательное, корректное, искреннее, уважительное отношение к руководству, сотрудникам, другим лицам, их действиям, к компании в целом; осознанное выполнение сотрудником своей работы в соответствии с целями и заданиями компании и в интересах компании, а также соблюдение норм, правил и обязательств, включая неформальные, касательно компании, руководства, сотрудников и других субъектов взаимодействия. Раскрыты сущность и содержание понятия "маркетинговая стратегия", предложено под маркетинговой стратегией компании в Интернете понимать направление (вектор) действий компании по созданию его целевых рыночных позиций. Применение экономико-математического моделирования к оцениванию уровня лояльности персонала позволит создавать прогноз на основе множественной линейной эконометрической модели, описывающей зависимость уровня лояльности персонала в организации от трех наиболее влиятельных факторов, таких как отношения в коллективе, занимаемая должность и уровень заработной платы и бонусы. Это позволит руководству компании повысить эффективность работы персонала и положительно повлияет на интернет-стратегию компании в целом.
The article reveals the concept of loyalty of the company’s staff. It is noted that the loyalty of the staff is a friendly, correct, sincere, respectful attitude to the management, employees, other persons, their actions, to the company as a whole; conscious performance by the employee of his work in accordance with the goals and objectives of the company and in the interests of the company, as well as compliance with norms, rules and obligations, including informal, regarding the company, management, employees and other entities. The vast majority of Internet marketing strategies are aimed at: increasing targeted traffic to the site; increase customer conversions from the site and related site pages. Internet marketing design begins with identifying those communications that can be transferred to the Internet. For each company, the Internet marketing strategy depends on the reach of target groups and communication capabilities. The basic element of the company’s marketing strategy on the Internet is the staff, and the key assessment of the effectiveness of its work is the level of loyalty. The essence and content of the concept of “marketing strategy” are revealed and it is suggested that the company’s marketing strategy on the Internet be understood as the direction (vector) of the company’s actions to create its target market positions. The application of economic and mathematical modeling to assess the level of staff loyalty will create a forecast based on a multiple linear econometric model. Namely: construction of a linear multifactor econometric model and determination of all its characteristics; testing for statistical significance of model parameters, multiple correlation coefficient, checking the adequacy of the model using Fisher’s criterion; testing the model for the presence of multicollinearity by the Ferrara-Glober method, assessment of the significance of multicollinearity; testing the model for the presence of autocorrelation of errors by the Darbin-Watson test; testing the model for heteroscadability of residues using the Park test for each factor; calibrate the model and develop a recommendation to improve the marketing strategy. This will enable the company’s management to increase staff efficiency and have a positive impact on the company’s Internet strategy as a whole.
DOI: 10.32843/infrastruct45-16
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/16087
Faculty: Факультет економіки та бізнесу
Department: Кафедра економічної кібернетики та маркетингу
ISSN: 2519-2868
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Кафедра економічної кібернетики та маркетингу (ЕКМ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
статья.pdf470,34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.