Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17098
Title: Конкурентоспроможність підприємництва в умовах інноваційно-інвестиційної модернізації економіки
Other Titles: Competitiveness of entrepreneurship in the conditions of innovation and investment modernization of economy
Authors: Денисенко, М. П.
Юринец, З. В.
Юринец, Р. В.
Кохан, М. О.
Keywords: інноваційна продукція
модернізація економіки
інноваційний розвиток
індикатори
регресійна модель
кореляційно-регресійний аналіз
innovative products
economic modernization
innovative development
indicators
regression model
correlation-regression analysis
Issue Date: Apr-2020
Citation: Конкурентоспроможність підприємництва в умовах інноваційно-інвестиційної модернізації економіки / М. П. Денисенко, З. В. Юринец, Р. В. Юринец, М. О. Кохан // Економiка та держава. – 2020. – № 4. – С. 19-24.
Source: Економiка та держава
Экономика и государство
Ekonomika ta derzhava
Abstract: У статті обгрунтовано перспективи формування конкурентоспроможності підприємництва в умовах активізації інноваційно-інвестиційної модернізації економіки. З цією метою застосовано інструменти кореляційно-регресійного аналізу на підставі статистичних даних. Здійснено обгрунтування впливу основних чинників на обсяги реалізації інноваційної продукції як результату інноваційної діяльності підприємств та кінцевого компонента виробничого ланцюжка. Кореляційний аналіз проведено задля встановлення взаємозв'язків поміж такими показниками, а саме: темп приросту (зниження) обсягу реалізації інноваційної продукції, імпорту інноваційної продукції, ступеня зносу основних засобів, прямих іноземних інвестицій і споживання основного капіталу. Для аналізу темпу приросту (зниження) обсягу реалізації інноваційної продукції в Україні проведено розрахунок коефіцієнта кореляції між показниками. Результати кореляційного аналізу засвідчили тісний взаємозв'язок між вказаними показниками. У дослідженні побудовано регресійну модель залежності темпу приросту (зниження) обсягу реалізації інноваційної продукції від обраних факторів та здійснено прогноз значень обсягу реалізації інноваційної продукції на 2019-2021 рр. та окреслено стратегічні обрії розвитку подій. У відповідності з розробленою регресійною моделлю і результатами аналізу кореляційних зв'язків, передбачається поступове сповільнення темпів зниження обсягу реалізації інноваційної продукції у перспективі.
The object of the article is to apply the tools of correlation and regression analysis based on statistics that are used to substantiate the perspectives of competitiveness of entrepreneurship in the conditions of innovation and investment modernization of the economy. The influence of the main factors on the sales volumes for the innovative products as a result of innovation activity of enterprises and the final component of the production chain has been substantiated. Correlation analysis has been conducted to establish relationships between the following indicators: growth (decrease) rate sales volumes for the innovative products, import the innovative products, degree of depreciation of fixed assets, foreign direct investment and consumption of fixed capital. In order to analyze the growth rate (decrease) sales volumes for the innovative products in Ukraine, the correlation coefficient between indicators has been calculated. The following methods have been used to solve the problems: correlation and regression analysis (to calculate the correlation coefficient between indicators characterizing of manufacture of innovational production in Ukraine and activation of innovation and investment modernization of the economy; to build a regression model of the dependence of the growth (decrease) rate sales volumes for the innovative products on the selected factors; to forecast the value of sales volumes for the innovative products), synthesis, induction (to solve the problem of manufacture of innovational production). The results of the correlation analysis showed a close correlation between the growth (decrease) rate sales volumes for the innovative products, import the innovative products, degree of depreciation of fixed assets, foreign direct investment and consumption of fixed capital. The regression model of the dependence of the growth (decrease) rate sales volumes for the innovative products on the selected factors has been constructed. Forecasts of the value of sales volumes for the innovative products for 2019-2021 have been made and strategic horizons of events have been outlined. The main provisions can be adopted by the legislative and executive bodies, local and regional authorities of the national economy. The analysis is the basis for the formation of strategies and programs for innovative development, improving the competitiveness of enterprises and activation of innovation and investment modernization of the economy at different hierarchical levels. This analysis makes it possible to understand how indicators determine manufacture of innovational production in Ukraine.
DOI: 10.32702/2306-6806.2020.4.19
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17098
Faculty: Факультет економіки та бізнесу
Department: Кафедра економіки та сфери обслуговування
ISSN: 2306-6806
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Кафедра смарт-економіки (СЕ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ED_2020_4_P019-024.pdf256,9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.