Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17211
Title: Особливості деконструктивізму в колекціях японських дизайнерів одягу кінця ХХ – початку ХХІ століть
Other Titles: Deconstructivism characteristics in collections of Japanese fashion designers at the end of XX – early XXI centuries
Особенности деконструктивизма в коллекциях японских дизайнеров одежды конца ХХ – начала ХХІ веков
Authors: Шевчук, Х. І.
Keywords: дизайн костюму
проектування одягу
деконструкція
деконструктивізм
японський дизайн
постмодернізм
дизайн костюма
проектирование одежды
деконструкция
деконструктивизм
японский дизайн
постмодернизм
garment design
clothes projecting
deconstruction
deconstructivism
japanese design
postmodernism
Issue Date: 2020
Citation: Шевчук Х. І. Особливості деконструктивізму в колекціях японських дизайнерів одягу кінця ХХ – початку ХХІ століть [Текст] / Х. І. Шевчук // Art and Design. - 2020. - № 4 (12). - С. 173-184.
Source: Art and Design
Abstract: Мета роботи – дослідити характерні прояви деконструкції в творчості японських дизайнерів одягу, проаналізувати основні методи проектування та проектно-композиційні особливості фешн-деконструкції. Методологічною базою даної статті є системно-інформаційний та візуально-аналітичний методи дослідження. Застосовано структурний аналіз трансформацій художньо композиційних елементів та метод порівняльно-історичного аналізу. Виявлено основні принципи та прийоми деконструкції в дизайні одягу. Визначено проектно-композиційні особливості деконструкції (форма, силует, конструкція, пластика, фактура, декор, колористичне вирішення костюму) в творчості японських дизайнерів одягу. Систематизовано та узагальнено основні принципи деконструкції у творчості Рей Кавакубо, Іссей Міяке, Йоджі Ямамото, простежено, які комбінації ознак притаманні кожному з дизайнерів, проаналізовано їх спільні та відмінні ознаки. Наукова новизна полягає у визначенні та систематизації основних проектно-композиційних особливостей деконструкції в дизайні одягу. Проаналізовано основні принципи деконструкції в колекціях японських дизайнерів одягу, підкреслено важливість концептуальної складової їх творчості. Системний аналіз характеристик деконструкції в дизайні одягу дає можливість її якісно нових інтерпретацій та проектування унікальних колекцій одягу. Матеріали статті можуть бути використані у наукових дослідженнях, присвячених деконструкції.
Цель работы – исследовать характерные проявления деконструкции в творчестве японских дизайнеров одежды, проанализировать основные методы проектирования и проектно-композиционные особенности фэшн-деконструкции. Методологической базой данной статьи является системно-информационный и визуально-аналитический методы исследования. Применен структурный анализ трансформаций художественно композиционных элементов, а также метод сравнительно-исторического анализа. Выявлены основные принципы и приемы деконструкции в дизайне одежды. Определены проектно-композиционные особенности деконструкции (форма, силуэт, конструкция, пластика, фактура, декор, колористическое решение костюма) в творчестве японских дизайнеров одежды. Систематизированы и обобщены основные принципы деконструкции в творчестве Рэй Кавакубо, Иссей Мияке, Йоджи Ямамото, прослежено, какие комбинации признаков присущи каждому из дизайнеров, проанализированы их общие и отличительные признаки. Научная новизна заключается в определении и систематизации основных проектно-композиционных особенностей деконструкции в дизайне одежды. Проанализированы основные принципы деконструкции в коллекциях японских дизайнеров одежды, подчеркнута важность концептуальной составляющей их творчества. Системный анализ характеристик деконструкции в дизайне одежды дает возможность ее качественно новых интерпретаций и проектирование уникальных коллекций одежды. Материалы статьи могут быть использованы в научных исследованиях, посвященных деконструкции.
The goal of this paper was to discover the main deconstruction in Japanese clothes designers creativity, methods of garment constructions, design and compositional features of fashion deconstruction. Methodology is based on system informative and visual analytical methods. Structural analysis of modification of compositional elements and method of comparative and historical analysis were used. The paper describes basic principles and techniques of deconstruction in clothing design. The design and compositional features of deconstruction (shape, silhouette, construction, plastic, texture, decor, coloristic solution) in the works of Japanese clothing designers are determined. The basic principles of deconstruction in the works of Rey Kawakubo, Issey Miyake, Yohji Yamamoto are systematized and generalized, the combinations of features are inherent in each of the designers, their common and distinctive features are analyzed. Scientific novelty of the research is determined in definition and systematization of the main design and compositional features of deconstruction in clothing design. The basic principles of deconstruction in the collections of Japanese clothing designers are analyzed, the importance of the conceptual component of their work is emphasized. The systematic analysis of characteristics of clothes design deconstruction allows to use new interpretations and projecting unique clothes collections. The paper materials are supposed to be used in scientific research on deconstruction.
DOI: 10.30857/2617-0272.2020.4.14
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17211
ISSN: 2617-0272
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Art and Design

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artdes_2020_N4_P173-184.pdf1,11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.