Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17214
Назва: Геометричний орнамент в ісламському мистецтві: традиції, особливості, складові
Інші назви: Geometric ornament in islamic art: traditions, features, components
Геометрический орнамент в исламском искусстве: традиции, особенности, составляющие
Автори: Аззаарі, Алі
Ключові слова: ісламська культура
дизайн
творча практика
композиційна побудова
елементи орнаменту
исламская культура
творческая практика
композиционное построение
элементы орнамента
Islamic culture
design
creative practice
compositional construction
ornament elements
Дата публікації: 2020
Бібліографічний опис: Аззаарі А. Геометричний орнамент в ісламському мистецтві: традиції, особливості, складові [Текст] / А. Аззаарі // Art and Design. - 2020. - № 4 (12). - С. 51-59.
Source: Art and Design
Короткий огляд (реферат): Мета статті – проаналізувати особливості ісламського геометричного орнаменту як історичного та сучасного мистецького явища, його становлення, формування, традиційні структурні елементи. Застосовано загальнонаукові методи дослідження, зокрема хронологічний та історико-компаративний, а також образно-стилістичний, семантичний та теоретико-мистецтвознавчий аналіз. Проаналізовано особливості історичного розвитку геометричного орнаменту в країнах ісламу, його національно-історичні, ментальні, образно-художні риси. Визнаний у світі як унікальне художнє явище ісламський геометричний орнамент за композиційним побудуванням складається із простих елементів (коло, квадрат, трикутник), що шляхом поєднань і повторів за певною схемою-сіткою утворює складний малюнок (шестикутник, восьмикутник, зіркоподібний рапорт). У розмаїтті його варіантів втілюється багатство художньої культури ісламу. З’ясовано, що геометричний орнамент, який є провідним декоративним елементом на численних предметах, унаочнює глибокий духовний зміст. Геометричний ісламський орнамент відображає тисячолітню творчу практику, що стала традиційною на арабському Сході. Водночас в сучасному світі мусульманські орнаментальні традиції залишаються актуальними і виявляють можливості реалізації набутого художнього досвіду арабських країн в нових творчих практиках, в тому числі, у графічному дизайні. Наукова новизна полягає у з’ясуванні місця та значення ісламського геометричного орнаменту в сучасних культурно-мистецьких процесах, з урахуванням його традиційного естетичного, змістовного, структурно-композиційного наповнення. Запропоноване дослідження розширює уявлення про можливості застосування традицій ісламського орнаменту в сучасних творчих практиках. Результати можуть бути використані у практиці дизайну.
Цель статьи – проанализировать особенности исламского геометрического орнамента как исторического и одновременно современного художественного явления, его формирование, становление, традиционные структурные элементы. Применены общенаучные методы исследования, хронологический и историко-компаративный, образно-стилистический, семантический и теоретико-искусствоведческий анализ. Проанализованы особенности исторического развития геометрического орнамента в странах ислама, его национально-исторические, ментальные, образно-художественные черты. Признанное в мире как уникальное творение искусства, исламский геометрический орнамент по композиционному построению состоит из простых элементов (круг, квадрат, треугольник), которые путем соединений и повторов по определенной схеме-сетке создают сложный рисунок (шестиугольник, восьмиугольник, звездчатый рапорт). В разнообразии его вариантов воплощено богатство художественной культуры ислама. Геометрический исламский орнамент воплощает тысячелетнюю творческую практику, которая стала на арабском Востоке традиционной. Одновременно в современном мире мусульманские орнаментальные традиции остаются актуальными и выявляют возможности для внедрения полученного художественного опыта арабских стран в новых творческих практиках, в том числе, в графическом дизайне. Научная новизна состоит в определении места и значения исламского геометрического орнамента в современных культурно-исторических процессах, с учетом его традиционного эстетического, содержательного, структурно-композиционного наполнения. Предложенное исследование расширяет представления о возможностях применения традиций исламского орнамента в современных творческих практиках. Результаты могут быть использованы в практике дизайна.
Purpose of the article аnalyze the features of Islamic geometric ornament as a historical and at the same time modern artistic phenomenon, its formation, development, traditional structural elements. General scientific research methods, chronological and historical – comparative, figurative-stylistic, semantic, and theoretical-art history analysis are applied. The features of the historical development of geometric ornament in the countries of Islam, its national, historical, mental, figurative, artistic features are analyzed. Recognized in the world as a unique work of art, Islamic geometric ornament is known for its compositional construction which consists of simple elements (circle, square, triangle). Then by connecting and repeating the shapes according to a certain grid pattern, a complex pattern (hexagon, octagon, star pattern) is created. The richness of the artistic culture of Islam is embodied in the range of its variants. It was found that the geometric ornament, which is the main decorative element on numerous objects, embodies a deep spiritual content. Geometric Islamic ornament embodies thousands of years of creative practice that has become traditional in the Arab East. At the same time, in the modern world, Muslim ornamental traditions remain relevant and reveal opportunities for introducing the acquired artistic experience of the Arab countries into new creative practices, including graphic design. Scientific novelty consists in determining the place and significance of Islamic geometric ornament in modern cultural and historical processes, taking into account its traditional aesthetic, substantial, structural and compositional content. The proposed research expands the understanding of the possibilities of using the traditions of Islamic ornament in modern creative practices. The results can be used in design practice.
DOI: 10.30857/2617-0272.2020.4.3
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17214
ISSN: 2617-0272
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації (статті)
Art and Design

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
artdes_2020_N4_P051-059.pdf824,95 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.