Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17638
Название: Основні аспекти управління конкурентними перевагами організації
Другие названия: The main aspects of managing the competitive advantages of the organization
Авторы: Бреус, Світлана Василівна
Шусть, Тетяна Анатоліївна
Ключевые слова: управління
конкурентні переваги
управління конкурентними перевагами
види конкурентних переваг
методи оцінювання конкурентних переваг
управление
конкурентные преимущества
управление конкурентными преимуществами
виды конкурентных преимуществ
методы оценки конкурентных преимуществ
management
competitive advantages
management of competitive advantages
types of competitive advantages
methods of estimation of competitive advantages
Дата публикации: окт-2020
Библиографическое описание: Бреус С. В. Основні аспекти управління конкурентними перевагами організації [Електронний ресурс] / С. В. Бреус, Т. А. Шусть // Інфраструктура ринку. – 2020. – Вип. 48. – С. 104-109. – Режим доступу: http://www.market-infr.od.ua/uk/48-2020
Source: Інфраструктура ринку
Market Infrastructure
Краткий осмотр (реферат): У статті розглянуто основні аспекти управління конкурентними перевагами організації. Зокрема, проведено дослідження сутності конкурентних переваг, здійснено їх поділ за джерелами виникнення на дві групи: зовнішні та внутрішні. Розглянуто основні підходи до формування конкурентних переваг, здійснено синтез теоретичних підходів відповідно до особливостей їх формування згідно з розглянутими підходами та сформовано авторське визначення конкурентних переваг організації. Досліджено, що конкурентні переваги мають тісний зв’язок і є взаємозалежними із системою управління організацією, у зв’язку з чим розглянуто найвідоміші методи оцінювання конкурентоспроможності та конкурентних переваг і запропоновано використовувати їх комплексно відповідно до наведених класифікаційних ознак, що дасть змогу нівелювати недоліки окремих методів. Розглянуто чинники управління конкурентними перевагами залежно від їх поділу на дві групи: тактичні та стратегічні.
В статье рассмотрены основные аспекты управления конкурентными преимуществами организации. В частности, проведено исследование сущности конкурентных преимуществ, осуществлено их разделение по источникам возникновения на две группы: внешние и внутренние. Рассмотрены основные подходы к формированию конкурентных преимуществ, осуществлен синтез теоретических подходов в соответствии с особенностями их формирования согласно рассмотренным подходам и сформировано авторское определение конкурентных преимуществ организации. Доказано, что конкурентные преимущества имеют тесную связь и взаимосвязаны с системой управления организацией, в связи с чем рассмотрены методы оценки конкурентоспособности и конкурентных преимуществ и предложено использовать их комплексно соответственно с приведенными классификационными признаками, что позволит нивелировать недостатки отдельных методов. Рассмотрены факторы управления конкурентными преимуществами в зависимости от их деления на две группы: тактические и стратегические.
The article considers the main aspects of managing the competitive advantages of the organization. In particular, a study of the essence of competitive advantage, concluded that in the modern scientific literature there is no single definition of «competitive advantage» and there are diverse positions of the authors on the interpretation of competitive advantage as a category. The division of competitive advantages according to the sources of their origin is divided into two groups: external and internal. The main approaches to the formation of competitive advantages are considered: market-oriented, resource-oriented, dynamic. The synthesis of definitions of scientists of the concept of «competitive advantages» according to these approaches is carried out and the author's definition of competitive advantages of the organization is formed. It is concluded that theoretical approaches to the formation of competitive advantage are not mutually exclusive, but complementary and depending on the scope and time intervals of their use, they can fully reflect the content of competitive advantage of the organization and serve as a guide to choose the direction of increasing its competitiveness. It is investigated that competitive advantages have a close connection and are interdependent with the management system of the organization, in connection with which the article considers the best known methods of assessing the competitiveness and competitive advantages and proposes to use them comprehensively according to the classification criteria. managing competitive advantages to eliminate the disadvantages of certain methods The factors of managing competitive advantages depending on their division into two groups are considered: tactical and strategic. It is concluded that the management of competitive advantage is a difficult task of modern organizations. Competitive advantages in their purpose ensure the uniqueness and resilience of the company's products to the negative impact of external and internal factors, contribute to their leveling, or at least reduce, form the competitiveness of the organization.
DOI: 10.32843/infrastruct48-20
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17638
Faculty: Факультет економіки та бізнесу
Department: Кафедра менеджменту та публічного адміністрування
ISSN: 2519-2868
Располагается в коллекциях:Наукові публікації (статті)
Кафедра управління та смарт-інновацій (УСІ)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Breus_S.V.,Shust_T.A._article.pdfНаукова стаття284,83 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.