Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/19753
Title: Основні терміни архітектурної графіки: мистецтвознавчий аспект
Other Titles: The basic terms of architectural graphics: artistic aspect
Основные термины архитектурной графики: искусствоведческий аспект
Authors: Михайлова, Р. Д.
Перепелиця, О. В.
Keywords: понятійно-термінологічна система
художня та матеріальна культура
образотворче мистецтво
графічна культура
архітектура
дизайн
понятийно-терминологическая система
художественная и материальная культура
изобразительное искусство
графическая культура
архитектура
conceptual and terminological system
artistic and material culture
fine arts
graphic culture
architecture
design
Issue Date: 2021
Citation: Михайлова Р. Д. Основні терміни архітектурної графіки: мистецтвознавчий аспект [Текст] / Р. Д. Михайлова, О. В. Перепелиця // Art and Design. - 2021. - № 4 (16). - С. 95-106.
Source: Art and Design
Abstract: Метою статті є дослідження мистецтвознавчої термінології архітектурної графіки як повноцінної частини багатогранного явища графічної культури, де понятійно-термінологічний апарат архітектурної графіки розглянуто в контексті мистецької цінності творів графіки як результату історично-об’єктивного конкретного специфічного виду творчої діяльності архітектора‐художника та архітектора-дизайнера. Дослідження включає загальні наукові методи – емпіричні (спостереження та опис), теоретичні (аналіз та синтез, абстрагування та узагальнення, індукція та дедукція тощо), мистецтвознавчий, історико-еволюційний, порівняльний, системний, функціональний аналіз, а також підсумовування та пояснення. Уявлення про коло основних термінів архітектурної графіки сформовано на історико-еволюційному підґрунті, що пояснює їхню двоїсту, в силу історичних обставин розвитку даної практики, природу – інженерно‐будівельну (технічну) та мистецьку (образну). Для розуміння суті основних термінів, в тому числі, поняття "архітектурна графіка", в роботі здійснено історико-мистецтвознавчий екскурс, що формує уявлення про його виникнення, становлення, теоретично-смислове наповнення на різних історичних етапах. Запропоновано сучасну модель співвідношень технічних та мистецьких засад архітектурної графіки, виокремлено коло основних термінів архітектурної графіки та з’ясовано їх зміст з точки зору мистецтвознавства, надано їхнє пояснення та формулювання. Наукова новизна роботи полягає у зверненні в дослідженні архітектурної графіки до художньо-мистецьких аспектів, у виявленні певних суперечностей у трактуваннях значення основних термінів архітектурної графіки в контексті протиставлень архітектурно-будівельних, інженерно-технічних та мистецтвознавчих підходів. Наукове осмислення основних понять архітектурної графіки, що є інструментарієм проєктної практики, має суттєве значення для практичної творчої діяльності сучасних архітекторів та дизайнерів.
Целью статьи является исследование искусствоведческой терминологии архитектурной графики как полноценной части многогранного явления графической культуры, где понятийно-терминологический аппарат архитектурной графики рассмотрен в контексте художественной ценности произведений графики как результата исторически-объективного конкретного специфического вида творческой деяльности архитектора-художника и архитектора-дизайнера. Исследование включает общие научные методы – эмпирический (наблюдение и описание), теоретический (анализ и синтез, абстрагирование и обобщение, индукция и дедукция), искусствоведческий, историко-эволюционный, сравнительный, системный, функциональный анализ, а также суммирование и пояснение. Представление о круге основных терминов архитектурной графики сформировано на историко‐эволюционной почве, что поясняет их двойственную, в силу историеских условий развития данной практики, природу – инженерно‐строительную (техническую) и художественную (образную). Для понимания сути основных терминов, в том числе, понятия "архитектурная графика", в работе осуществен историко-исуксствоведческий экскурс, который формирует представление о его появлении, становлении, теоретически-смысловом наполнении на разных исторических этапах. Предложена современная модель соотношений технических и художественных основ архитектурной графики, выделен круг основных терминов архитектурной графики и виявлено их содержание с точки зрения искусствоведения, даны их объяснение и формулировки. Научная новизна работы состоит в обращении в исследовании архитектурной графики к художественно-изобразительным аспектам, в выявлении определенных противоречий в трактовке значения основных терминов архитектурной графики в контексте противопоставлений архитектурно-строительных, инженерно-технических и искусствоведческих подходов. Научное осмысление основных понятий архитектурной графики, которое является инструментарием проэктной практики, имеет существеное значение для практической творческой деяльности современных архитекторов и дизайнеров.
The purpose of the article is to study the art history terminology of architectural graphics as a full-fledged part of the multifaceted phenomenon of graphic culture, where the conceptual and terminological apparatus of architectural graphics is considered in the context of the artistic value of graphic works as the result of a historically objective specific type of creative activity of an architect-artist and architect-designer. This study includes general scientific methods – empirical (observation and description), theoretical (analysis and synthesis, abstraction and generalization, induction and deduction), art history, historical-evolutionary, comparative, systemic, functional analysis, as well as summation and explanation. The concept of a range of basic terms in architectural graphics is formed on a historical and evolutionary basis, which explains their dual nature, due to the historical conditions of the development of this practice – engineering and construction (technical) and artistic (figurative). To understand the essence of the main terms, including the concept of "architectural graphics", the work includes a historical and historical excursion, which forms an idea of its appearance, formation, theoretical and semantic content at different historical stages. A modern model of the relationship between the technical and artistic foundations of architectural graphics is proposed, a range of basic terms of architectural graphics is highlighted and their content is revealed from the point of view of art history, their explanation and formulation are given. The scientific novelty of the work lies in the appeal in the study of architectural graphics to the artistic and visual aspects, in identifying certain contradictions in the interpretation of the meaning of the main terms of architectural graphics in the context of oppositions of architectural and construction, engineering and technical and art history approaches. Scientific comprehension of the basic concepts of architectural graphics, which is a toolkit of project practice, is essential for the practical creative activity of modern architects a designers.
DOI: 10.30857/2617-0272.2021.4.9
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/19753
ISSN: 2617-0272
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Кафедра дизайну інтер'єру і меблів (ДІМ)
Art and Design

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artdes_2021_N4_P095-106.pdf447,79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.