Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/20984
Назва: Механізм управління кооперацією закладів вищої освіти для розвитку глобальної конкурентоспроможності
Інші назви: The mechanism of management of cooperation of higher education institutions for the development of global competitiveness
Автори: Грищенко, І. М.
Бебко, С. В.
Ключові слова: глобалізація
глобалізаційне середовище
ефект масштабу
заклади вищої освіти
диференціація послуг
інтеграція
управління
коопераційні зв’язки
кооперація
міжнародні заклади вищої освіти
спільні заклади вищої освіти
трансфер технологій
рівень розвитку
рейтинги ЗВО
globalization
globalization environment
scale effect
higher education institutions
differentiation of services
integration
management
cooperative relations
cooperation
international institutions of higher education
joint institutions of higher education
technology transfer
level of development
ratings of higher education institutions
Дата публікації: 2022
Бібліографічний опис: Бебко С. В. Механізм управління кооперацією закладів вищої освіти для розвитку глобальної конкурентоспроможності : дис. ... д-ра економічних наук : 08.00.03 - економіка та управління національним господарством : захист листопад 2022 / Бебко Світлана Вікторівна ; наук. кер. І. М. Грищенко ; КНУТД. – Київ, 2022. – 394 с.
Короткий огляд (реферат): Метою дисертаційної роботи є розроблення й наукове обґрунтування теоретичних та методологічних засад, методичних підходів і практичних рекомендацій щодо реалізації механізму управління кооперацією закладів вищої освіти для розвитку глобальної конкурентоспроможності. В роботі вперше відповідно до сформульованих завдань дослідження запропоновано методику розроблення системи управління кооперацією закладів вищої освіти, яка ґрунтується на положеннях мережевої економіки, з урахуванням поєднання й узгодження сучасних наукових підходів, теорій управління, що надає можливість бачення феномену кооперації міжнародних закладів вищої освіти як цілісної системи. Сформовано концептуальні засади управління спільними кооперативними закладами вищої освіти для розвитку глобальної конкурентоспроможності, що ґрунтуються на максимізації ресурсної взаємодоповнюваності й мінімізації інституційної несумісності, головна мета яких полягає в забезпеченні розвитку кооперації міжнародних закладів вищої освіти як чинника підвищення ефективності діяльності закладів вищої освіти за трьома сферами: освіта, дослідження та трансфер технологій з урахуванням особливостей міжнародної діяльності закладів вищої освіти. Зазначене вище дозволяє розглядати управління кооперацією закладів вищої освіти в умовах глобальної конкурентоспроможності як стійке економічне явище. Обґрунтовано комплексний науково-методичний підхід до управління коопераційними процесами міжнародних закладів вищої освіти, які базуються на виокремлених ключових сферах та стратегічних можливостях кооперації міжнародних ЗВО, що сприятиме приросту наукових знань про управління кооперацією ЗВО, поглиблюючи його сутність та впроваджуючи ефективний механізм управління в умовах глобалізації та конкуренції. Узагальнено теоретичні засади розвитку системи емпіричних доказів переваг переходу від кооперації до транснаціонального партнерства закладів вищої освіти відповідно до досягнутого рівня соціально-економічної ефективності механізму управління, враховують рівні аналізу – макрорівень (регіональний / національний); мезорівень (інституційний, регіональний, галузевий) та мікрорівень (окремі ЗВО) та дозволяє виокремити економічне зростання як непряму економічну вигоду від транснаціональної співпраці, яка може бути результатом збільшення та покращення запасів людського капіталу завдяки вищій якості освіти, технологічним інноваціям, кількісному та якісному зростанню фундаментальних та прикладних досліджень; Запропоновано науково-методичний інструментарій аналізування переваг в управлінні кооперацією міжнародних закладів вищої освіти що враховує послідовність таких етапів, як: аналіз зовнішнього середовища; аналіз економічних та неекономічних переваг від кооперації у сфері вищої освіти, який більш повно відображає сучасні умови економічної діяльності ЗВО. Реалізація цих положень дозволяє отримати потенційний ефект від консолідації та диверсифікації ресурсів при управлінні кооперацією закладів вищої освіти для розвитку глобальної конкурентоспроможності. Удосконалено і обґрунтовано науково-методичні положення до моделювання механізмів управління спільними кооперативними закладами вищої освіти, які базуються на використанні програмного забезпечення Smart PLS, враховують дію латентних змінних, а також, на відміну від наявних підходів, дозволяють визначити та обґрунтувати систему відповідних заходів щодо підвищення рівня ефективності кооперації в довгостроковій перспективі, вдосконалити систему забезпечення якості освіти, мережеву роботу та НДДКР тощо. Запропоновано оновлені методико-прикладні положення визначення соціально-економічної ефективності механізму управління кооперацією закладів вищої освіти для розвитку глобальної конкурентоспроможності, які базуються на основі забезпечення міжнародного співробітництва у сфері вищої освіти з дотриманням принципів глобалізації, інтернаціоналізації, масовізації та маркетизації та враховують оцінку чинників забезпечення соціальноекономічної ефективності: рівня досяжності місій та цілей; рівня взаємодоповнюваності й узгодженості дій партнерів; використання людського капіталу; узгодженості елементів інституційної мережі реалізації проєктів; оцінки витраченого часу та ресурсів; розвиненості комунікації; можливості реалізації організаційних стратегій, організаційних структур, відповідного рівня управління; кадрових, фінансових ресурсів та допоміжних послуг. Детально розглянуто і структуровано інформаційне забезпечення процесів управління кооперацією міжнародних закладів вищої освіти, яке базується на удосконаленій інтегрованій системі інформаційного забезпечення даних процесів і сприяє ефективному та своєчасному прийнятті стратегічних рішень щодо коопераційної діяльності закладів вищої освіти, поширення міжнародних кооперативних форм спільної діяльності закладів вищої освіти в Україні, сприяють розповсюдженню і вдосконаленню ринкових відносин в освіті, активізують задоволення суспільства в освітніх послугах на конкурентних ринках, охоплюючи управління, навчання, дослідження. Виокремлено концептуальні положення щодо створення синергетичного ефекту консолідації та диверсифікації ресурсів при реалізації механізму управління кооперацією закладів вищої освіти для розвитку глобальної конкурентоспроможності, які втілюються у: 1) забезпеченні сталого розвитку якості вищої освіти; 2) сприянні розвитку людського потенціалу забезпечення ґендерної рівності, інклюзивності та справедливості надання послуг вищої освіти в умовах кооперації; 3) кооперації досліджень та інновацій у міжнародних закладах вищої освіти; 4) формуванні транснаціональних ексклюзивних компетентностей майбутніх фахівців; 5) забезпеченні міжнародної освітньої та науково-дослідної мобільності студентів та викладачів; 6) залученні всіх рівнів стейкхолдерів до підвищення рівня міжнародної конкурентоспроможності.
The dissertation work was carried out in accordance with the plans of scientific research on the topics: "Methodological principles of innovative and integrated development of entrepreneurial institutions of higher education" (state registration number 0121U109411), where the author proposed methodological provisions for managing the development of cooperation of international institutions of higher education, which are based on maximizing resource complementarity and minimization of institutional incompatibility; "Strategic management vectors of innovative development of integrated business structures" (state registration number 0120U103265), in which the author's personal contribution consists in the development of a scientific and organizational approach to the formation of advanced management mechanisms for the development of cooperation of international higher education institutions, taking into account the peculiarities of international cooperation; "Determinants of the transformation of the economy of Ukraine in the context of the implementation of the Sustainable Development Goals (macro-, mesoand micro-levels)" (state registration number 0120U103028), within which the author formed directions for the development of a system of empirical evidence of the advantages of the transition from cooperation to transnational partnership of higher education institutions in accordance with the achieved level of socio-economic efficiency of the management mechanism at the macro-, meso- and micro-levels. The purpose of this dissertation is the development and scientific substantiation of theoretical and methodological principles, methodological approaches and practical recommendations for the implementation of the management mechanism of cooperation of higher education institutions for the development of global competitiveness. For the first time in the work, in accordance with the formulated research objectives, a methodology for the development of a management system of cooperation of higher education institutions is proposed, which is based on the provisions of the network economy, taking into account the combination and coordination of modern scientific approaches, management theories, which provides the opportunity to see the phenomenon of cooperation of international institutions of higher education as a complete system . This ensures the identification of features and specific regularities of the management of cooperation of higher education institutions for the development of global competitiveness, as well as their wider application in domestic science and practice. The conceptual principles of management of joint cooperative institutions of higher education for the development of global competitiveness have been formed, based on the maximization of resource complementarity and the minimization of institutional incompatibility, the main purpose of which is to ensure the development of cooperation of international institutions of higher education as a factor in increasing the efficiency of the activities of institutions of higher education in three areas: education, research and technology transfer taking into account the peculiarities of the international activities of higher education institutions. The above allows us to consider the management of cooperation of higher education institutions in the conditions of global competitiveness as a sustainable economic phenomenon. Conceptual provisions regarding the creation of a synergistic effect of consolidation and diversification of resources during the implementation of the management mechanism of cooperation of higher education institutions for the development of global competitiveness are highlighted, which are embodied in: 1) ensuring the sustainable development of the quality of higher education; 2) promoting the development of human potential to ensure gender equality, inclusiveness and fairness in the provision of higher education services in conditions of cooperation; 3) research and innovation cooperation in international institutions of higher education; 4) formation of transnational exclusive competences of future specialists; 5) ensuring international educational and research mobility of students and teachers; 6) involvement of all levels of stakeholders in increasing the level of international competitiveness.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/20984
Faculty: Факультет управління та бізнес-дизайну
Department: Кафедра смарт-економіки
Розташовується у зібраннях:Автореферати та дисертації
Кафедра смарт-економіки (СЕ)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
dis_2023_Bebko.pdf9,02 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.