Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/21243
Title: Ікони Деісусу з дрогобицької церкви Воздвиження Чесного Хреста XV ст.: стиль майстерні та почерки іконописців
Other Titles: The Drohobych Deesis icons of the second part of the fifteenth century (the style of the workshop and icon painters; manners)
Authors: Сьомак, О. Ю.
Keywords: український іконопис
Деісус
Дрогобич
XV століття
почерк іконописця
стиль майстерні
Ukrainian icon painting
Deesis
Drohobych
XV century
icon painter's manner
workshop style
Issue Date: 2022
Citation: Сьомак О. Ю. Ікони Деісусу з дрогобицької церкви Воздвиження Чесного Хреста XV ст.: стиль майстерні та почерки іконописців [Текст] / О. Ю. Сьомак // Art and Design. - 2022. - № 4 (20). - С. 88-96.
Source: Art and Design
Abstract: Мета – проаналізувати художньо-стилістичні особливості письма деісусних ікон XV століття, збережених у дрогобицькій церкві Воздвиження Чесного Хреста, охарактеризувати стилістичні спрямування та виокремити почерки майстрів. У дослідженні застосовано фактологічно-описовий метод (виокремлення особливостей іконографії досліджуваних творів); методи формального та стилістичного аналізу (виявлення художньої специфіки іконописних образів); метод порівняльного аналізу; метод узагальнення (формулювання висновків до даної статті). Оцінено стилістичну подобу та художні особливості творів, залучених дослідниками до кола споріднених із дрогобицьким Деісусом пам’яток. Сформульовано визначні риси стилю умовно окресленої белзько-дрогобицької майстерні. Здійснено художньо-стилістичний та компаративний аналіз шести деісусних образів з Дрогобича. Виявлено відмінність почерків іконопису. Визначено неоднорідність фахового рівню досліджуваних ікон. Запропоновано припущення щодо кількості майстрів, котрі виконували наявні ікони з дрогобицького Деісусу (їх могло бути щонайменше чотири). Також відзначено три стилістичні лінії у досліджуваному фрагменті Деісусу: ієратична (ікона Святого Архангела Михаїла), експресивна (Святий Миколай та апостол Петро), гармонійна (Святий Іоанн Предтеча та апостол Павло). Наукова новизна полягає у здійсненні художньо-стилістичного та компаративного аналізу збережених ікон дрогобицького Деісусу відповідно до визначених почерків іконописців та загального стилю белзько-дрогобицької майстерні. Результати аналізу можуть бути додані до матеріалів для вивчення історії іконопису українських земель доби Середньовіччя та використані як допоміжні для підготовки художньо-стилістичного аналізу іконописних творів.
The purpose of this research was to analyze the artistic and stylistic features of the fifteenth century Deesis icons preserved in the Church of the Elevation of the Holy Cross in Drohobych, to characterize these icons’ stylistic lines and to single out the masters’ manner. The research used a factual-descriptive method (highlighting the features of the iconography of the researched works); methods of formal and stylistic analysis (revealing the artistic specificity of iconographic images); method of comparative analysis; method of generalization (formulation of conclusions for this article). The stylistic similarity and artistic features of the works included by the researchers in the circle of artworks related to the Drohobych Deesis were evaluated. The significant features of conventionally defined Belz-Drohobych workshop’s style have been formulated. An artistic-stylistic and comparative analysis of six Deesis images from Drohobych was carried out. The difference in the manner of icon painting was revealed. The professional level’s imbalance of the investigated icons was determined. There was offered the hypothesis about the number of craftsmen who made six preserved icons from Drohobych Deesis (there could be at least four of them). Three stylistic lines were also noted in the studied Deesis fragment: hieratic (icon of St. Archangel Michael), expressive (Saint Nicholas and Apostle Peter), harmonious (St. John the Baptist and St. Paul). Scientific novelty is provided by artistic, stylistic and comparative analysis of the preserved icons of the Drohobych Deesis in accordance with the identified manners of the icon painters and general style of the Belz-Drohobych workshop. The results of the analysis executed can be added to the materials for studying the history of the icon painting from Ukrainian lands in the Middle Ages and can be used to prepare an artistic and stylistic analysis of icon painting.
DOI: 10.30857/2617-0272.2022.4.8
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/21243
ISSN: 2617-0272
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Art and Design

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artdes_2022_N4_P088-096.pdf882,61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.