Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/24138
Title: Творчі пошуки китайських живописців другої половини ХХ століття: У Гуаньчжун, Чжу Децюнь, Зао Ву-Кі
Other Titles: Creative search of Chinese painters of the second half of the 20th century: Wu Guanzhun, Zhu Dequn, Zao Wu-Ki
Authors: Чжу, Цзяньсюнь
Keywords: живопис КНР
китайська графіка
китайська художня традиція
європейська художня система
паризька школа
абстракціонізм
діалог культур
естетичне виховання
Chinese painting
Chinese graphics
Chinese artistic tradition
European art system
Parisian school
abstract art
dialogue of cultures
aesthetic education
Issue Date: 2023
Citation: Чжу Ц. Творчі пошуки китайських живописців другої половини ХХ століття: У Гуаньчжун, Чжу Децюнь, Зао Ву-Кі [Текст] / Ц. Чжу // Art and Design. - 2023. - № 2 (22). - С. 237-248.
Source: Art and Design
Abstract: Мета статті полягає у висвітленні принципів поєднання підходів і прийомів систем західного та китайського живопису на прикладі творчості митців другої половини ХХ ст. – У Гуаньчжуна, Чжу Децюня і Зао Ву-Кі. Методологія дослідження зумовлена специфікою матеріалу та поставлених завдань. Автором застосовано бібліографічний метод дослідження, а також прийоми та методи порівняльного, формального, образно-стилістичного аналізів. У статті охарактеризовано особливості культурно-політичних процесів у Китаї ХХ ст., окреслено основні напрями та сутність дискусій щодо шляхів розвитку суспільства та задач мистецтва, показано їх вплив на формування концепції естетичного виховання. Встановлено, що серед живописців, які найбільш послідовно опановували західний живопис і отримали визнання як у Китаї так і за кордоном – представники т. зв. "паризької школи" У Гуаньчжун, Чжу Децюнь і Зао Ву-Кі. Проаналізовані біографічні та візуальні матеріали; показано, що формування вказаних художників як митців та їх творча діяльність відбувалися на тлі карколомних подій ХХ ст. і багато в чому ними визначалися. На підставі аналізу живописних творів У Гуаньчжун, Чжу Децюнь і Зао Ву-Кі висвітлено основні підходи в опануванні європейською системою живопису, шляхи творчої інтерпретації китайської традиції та здобутки. Зібрано, систематизовано та визначено репрезентативні твори трьох митців, здійснено їх формальний та образно-стилістичний аналіз. Практична значущість результатів дослідження полягає у можливості їх використання в педагогічній роботі при розробці програм та методичних матеріалів курсів мистецтвознавчого циклу та у практичній роботі живописців.
The purpose of the article is to highlight the principles of combining the approaches and techniques of Western and Chinese painting on the example of artworks of artists of the second half of the 20th century (Wu Guanzhong, Zhu Dejun and Zao Wu-Ki). Research methods are determined by the specifics of the material and tasks. The author applied biobibliographical method of research, as well as techniques and methods of comparative, formal, figurative and stylistic analysis. The article describes features of cultural and political processes in China in the 20th century. It outlines the main directions and essence of discussions about the ways of development of society and the tasks of art as well as their influence on the formation of aesthetic education concept. It has been established that representatives of the so-called “Parisian School” Wu Guanzhong, Zhu Dequn and Zao Wu-Ki are among the painters who most consistently mastered Western painting and received recognition both in China and abroad. The article analyzes biographical and visual materials; it is shown that the formation of these people as artists and their creative activity took place against the backdrop of the dizzying events of the 20th century and was largely determined by them. The main approaches to mastering the European system of painting, ways of creative interpretation of the Chinese tradition and achievements are reflected on the basis of the analysis of paintings by Wu Guanzhong, Zhu Dequn and Zao Wu-Ki. Representative works of three artists were collected, systematized and identified, their formal and figurative-stylistic analysis was carried out and highlighted. The practical significance of the results of the study lies in the possibility of their use in pedagogical work in the development of programs and methodological materials for Art History courses and in practical work of artists.
DOI: 10.30857/2617-0272.2023.2.20
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/24138
ISSN: 2617-0272
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Art and Design

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artdes_2023_N2_P237-248.pdf709,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.