Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/26764
Title: Декор в костюмі та авторських проєктах: сучасні тенденції дизайн-концепцій
Other Titles: Decor in costume and exclusive projects: contemporary trends in design concepts
Authors: Колосніченко, М. В.
Ременєва, Т. В.
Keywords: декор
дизайн костюма
модні бренди
інновації в дизайні
цифрова мода
біодизайн
екологічні концепції у дизайні
decor
costume design
fashion brands
design innovations
digital fashion
biodesign
ecological concepts in design
Issue Date: 2024
Citation: Ременєва Т. В. Декор в костюмі та авторських проєктах: сучасні тенденції дизайн-концепцій : дис. ... д-ра філософії : 022 - Дизайн : захист 02.07.24 / Ременєва Тетяна Валеріївна ; КНУТД. – Київ, 2024. – 336 с.
Abstract: Дисертацію присвячено актуальним дослідженням авторських творчих концепцій в декорі костюма та інших дизайн-продуктів. Актуальність заявленої проблематики полягає у тому, що початок ХХІ ст. надав поштовху розвитку новітніх технологічних рішень у світі моди – створюються унікальні інноваційні проєкти, що поєднують мистецтво моди та інженерні розробки дизайнерських рішень. Особливості створення динамічних художніх образів на основі трансформації об’єктів моди, декоративно-прикладного мистецтва та комплексного осмислення візуально-комунікативного простору, у який закладено архетипи національної культури, все більш стають предметом наукових досліджень з дизайну. Дослідження та застосування в модних продуктах науково обґрунтованих концепцій, які вивчають переорієнтацію на екологічно орієнтовану моду, є важливою проблемою при розробці їх бізнес-моделей. Сьогодні дослідники розглядають природу як джерело натхнення різнобічних авторських проєктів в одязі, середовищі, графіці, створюючи природні біоаналоги сучасних споживчих речей проєктними методами. Також більшість науковців зосереджують увагу на дослідженні ролі зелених технологій; інші дизайнери формують нові тренди дизайн-діяльності поєднанням біотехнологій та авангардного дизайну. Також аналіз сучасних трендів та концепцій проєктування модного декору як універсальної дизайн-системи та інновацій у сучасних колабораціях визначають пріоритети та актуальність даного дослідження. Особистий внесок здобувача полягає у формулюванні та обґрунтуванні теми дисертації, здійсненні вибору напряму, об’єкта та предмета досліджень, вирішенні основних теоретичних та художньо-творчих завдань. За безпосередньої участі автора розроблено методологію досліджень, сформульовано основні наукові положення, сплановано і проведено дослідження, опрацьовано отримані результати, створено авторський бренд. Безпосередньо автором розроблено концептуальну модель інтегрального проєктування об’єктів декору, яка розглядає модний декор як засіб візуальної комунікації. У працях, виконаних із співавторами, особистий внесок здобувача полягає у постановці та обговоренні теоретичних завдань, а також проведенні емпіричних досліджень стосовно адаптації та комплексній взаємодії у проєктних практиках створення екологічних дизайн-продуктів, особливостей у декоруванні одягу та інших авторських дизайн-проєктах. Здобувачеві належать основні ідеї та результати дослідження, узагальнення та висновки. Метою роботи є дослідження сучасних трендів для визначення основних напрямів у розвитку моди, а також унікальних брендових інноваційних проєктів, що поєднують мистецтво моди та технологічні розробки дизайнерських рішень для створення моделей інтегрального проєктування інноваційних дизайн-продуктів та модного декору. Поставлена мета досягається за рахунок вирішення таких взаємопов’язаних завдань: - аналіз історії розвитку модних трендів у авторському проєктуванні костюма та сучасного декору; - аналіз сучасного стану проєктування модних дизайн-продуктів та розвитку інноваційних брендів у прагненні усвідомленого споживання, - виявлення взаємозв’язків у сучасному проєктуванні екологічно-орієнтованих дизайн-продуктів як альтернативної перспективи поєднання інноваційних технологій та авангардного дизайну - систематизація результатів роботи світових luxury-брендів з практичної реалізації інновацій у дизайн-діяльності; - дослідження застосування передових ІТ-технологій за допомогою цифрових матеріалів, анімаційного програмного забезпечення, а також аніматронних роботизованих систем у створенні сучасного костюма та предметів декору; - дослідження наукових розробок з біомімікрії та вивчення особливостей процесів застосування біогібридних структур живих матеріалів для створення сучасних 3D-принтів для декорування одягу та інших авторських дизайн-проєктах; - створення концептуальної моделі інтегрального проєктування інноваційних дизайн-продуктів та модного декору. Об’єктом дисертаційної роботи є дослідження інноваційного розвитку сучасних дизайн-концепцій для розробки інтегральної моделі авторського проєктування одягу та декору. Предметом дослідження є декор в костюмі та авторських проєктах у розвитку сучасних тенденції інноваційного дизайну. Хронологічні межі дослідження визначаються постановкою проблеми та окреслюються кінцем ХХ – початком ХХІ століття. Методологія досліджень являє собою систему та уособлює принципи порівняльно-типологічного, історико-логічного, об’єктно-орієнтованого аналізу дослідження елементів авторської колекції одягу, декору, модних продуктів як дизайн-об’єктів, що впливають на розвиток модних тенденцій та реалізацію модних інновацій в умовах сучасного українського та світових культурних меседжів. Наукові дослідження проводилися шляхом виявлення, систематизації і порівняння інноваційних дизайн-концепцій у сучасному авторському проєктуванні модних дизайн-продуктів. Для систематизації та узагальнення науково-літературних джерел використано літературно-аналітичний метод. На окремих етапах дослідження нами задіяно загальні методи моделювання та сценарного прогнозу, аналітично-статистичні методи збору та опрацювання інформації. Використання асоціацій як методу пошуку нових рішень виступає основою для проведення аналітичних досліджень з метою ефективного впровадження інноваційних елементів в екосоціокультурну реальність. Достовірність наукових положень і висновків забезпечено застосуванням науково обґрунтованої методології при створенні та розвитку авторського бренду, а також розробленими та напрацьованими структурно-логічними реалізованими моделями його просування. Композиційні, сенсорні, комунікативні та екологічні експериментальні практики дозволяють розкрити проєктний потенціал кожного виду інновацій. Наукова новизна полягає у розкритті можливостей авторського проєктування костюма та модного декору із застосуванням концептуальної моделі інтегрального проєктування інноваційних дизайн-продуктів. Для цього у дисертаційному дослідженні: вперше: - розроблено концептуальну модель інтегрального проєктування інноваційних дизайн-продуктів та модного декору; - досліджено роль брендингу та елементів дизайну в інноваційній комунікації технологій та моди; проаналізовано еволюцію розвитку та методологічний концепт нового напрямку моди digital fashion; - проведено системний аналіз роботи світових брендів у застосуванні цифрових технологій, а також біотехнологій для використання функціональних живих матеріалів в потенційних додатках, включаючи інтелектуальні тканини, пристрої, біосенсори, 3D-принти та вивчення їх особливостей у декоруванні одягу та інших авторських дизайн-проєктах; - досліджено використання декоративного оздоблення та актуальних сучасних фактурних принтів у fashion-продуктах, а також можливостей створення популярних візерунків та авторських тканин; уточнено та доповнено: - обґрунтовано доцільність формування гармонійних взаємозв’язків у сучасному еколого-орієнтованому дизайн-концепті із застосуванням інноваційних технологій у проєктуванні модних продуктів; - представлено огляд використання сучасних інновацій, акцентовано увагу на проблемах сьогодення; запропоновано нові тренди екоконцепцій у колаборації науковців та творчості сучасних дизайнерів, що сприятиме стійкому розвитку культурних меседжів суспільства; набуло подальшого розвитку: - розглянуто сучасну моду у прагненні усвідомленого споживання, що сприятиме дбайливому ставленню до довкілля, а також аналізу використання наукових розробок та їх застосовуванню у різноманітних технологіях сучасних виробництв; - систематизовано результати роботи світових luxury брендів з практичної реалізації інновацій у дизайн-діяльності. Все це набуває неймовірної популярності у дизайн-практиці при створенні модних продуктів luxury-сегменту. Практична значущість дослідження полягає у можливості подолання протиріч розвитку моди між теоретичними меседжами та практичним застосуванням взаємозв’язків у сучасному екологічно-орієнтованому інноваційному дизайні, а також у створенні наукової бази для розробки інноваційної моделі проєктування дизайн-продуктів та модного декору. Проведені дослідження дозволяють запропонувати розвиток концептуально нових дизайн-продуктів у створенні популярних візерунків декору та авторських тканин як розвиток модних трендів, які експериментують не лише з формами та кроєм, а й з передовими технологіями. Розглянуті процеси можуть бути використані як засоби впровадження сучасних екоконцепції у декоруванні принтами різноманітних авторських дизайн-продуктів. Композиційні, сенсорні, комунікативні та екологічні експериментальні практики дозволяють розкрити проєктний потенціал кожного виду інновацій. Описано практики роботи дизайнерських брендів у поєднанні інноваційних технологій та історично-мистецького досвіду, що дозволяє створювати авангардні тканини, одяг, взуття, аксесуари. Наголошено екологічний акцент цифрової моди (digital fashion), яка здатна знизити негативний вплив модного бізнесу брендів fast-fashion на світову екологію. Висвітлені у дисертації наукові положення та матеріали можуть бути використані у наукових дослідженнях з історії та теорії мистецтва і дизайну, використовуються у курсовому проєктуванні та для підготовки дипломних кваліфікаційних робіт першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти для здобувачів освіти спеціальностей 022 Дизайн, освітніх програм "Дизайн одягу", "Дизайн (за видами)", спеціальності 182 Технології легкої промисловості, освітньої програми "Моделювання, конструювання та художнє оздоблення виробів легкої промисловості". Практичну значущість досліджень запроваджено до реального використання у ФОП TataDecor (м. Київ). Наукові результати використовуються також у навчальному процесі при проведенні лекційних, практичних і лабораторних занять, а також для організації самостійної роботи з дисциплін "Проєктування художніх систем одягу", "Інноваційні технології в дизайні виробів", "Комплексне дизайн-проєктування", "Художнє проєктування одягу" кафедр моди та стилю, мистецтва та дизайну костюма КНУТД. Робота складається зі вступу, чотирьох розділів із висновками, загальних висновків, списку використаних літературних джерел, додатків. У вступі обґрунтовано актуальність та розглянуто теоретико-методологічні засади та джерельну базу дослідження; вказано зв’язок роботи з науковими програмами, планами та темами; визначено мету, завдання, об’єкт, предмет, хронологічні межі та методи дослідження; визначено наукову новизну та практичну значущість роботи; наведено відомості щодо апробації та впровадження результатів роботи; зазначено особистий внесок здобувача, публікації, подано структуру й обсяг дисертації. У першому розділі окреслено напрями розробки обраної проблематики, охарактеризовано методичний інструментарій, викладено історико-теоретичне підґрунтя дослідження. Визначено специфіку використання історіко-мистецтвознавчого та аналітичного методів у дослідженні сучасної моди та авторських мистецьких продуктів, а також створенні та розвитку унікальних інноваційних проєктів, що поєднують мистецтво моди та сучасні технології. Основними напрямами з дослідження та створення атрибутів предметного середовища залишаються декоративно-прикладне мистецтво та дизайн. Проведено теоретичні розвідки щодо проблематики змісту напрямів дослідження. Представлено аналіз джерельної бази з наукових праць дослідників, надана їх систематизація за напрямами та групами досліджень. Виявлено, що особливості створення динамічних художніх образів на основі трансформації об’єктів моди, декоративно-прикладного мистецтва та комплексного осмислення візуально-комунікативного простору, у який закладено архетипи національної культури, все більш стають предметом наукових досліджень з дизайну. Відмічено, що пошук оригінального нового рішення через концепт і завдання створює концептуальний дизайн-простір, а художня концепція виступає основою процесу створення модного продукту. Значну увагу приділено розгляду особливостей створення авангардних авторських проєктів у творчості дизайнерів концептуального костюма haute couture із застосуванням нетрадиційних матеріалів та декору як об'єктів арт-дизайну. Визначено, що в епоху постмодерну особливого значення набула проблематика формування творчої концепції в арт-дизайні. Обумовлено також, що концептуальна природа сучасних інноваційних технологій потребує об’єднання двох основних складових: концепції художньо-образної трансформації та концепції комунікативної динаміки, що вимагає переосмислення візуальної сутності новоствореного дизайн-продукту, методологія якої ґрунтується на законах та принципах композиції. Доведено, що декор у дизайні одягу, взуття, аксесуарів, предметів побуту, упаковці, у ландшафтному та інтер’єрному дизайні зазнав відповідних змін. Визначено декор окремим видом сучасного мистецтва та дизайну, одним з елементів авторського проєктування модних продуктів споживчого дизайну. Доведено доцільність використання природного першоджерела у різнобічних авторських проєктах, а також дослідження ролі зелених технологій у сталих процесах біодизайну. Визначено актуальним практичне застосування новітньої інтегральної моделі проєктуванні дизайн-об’єктів та створення авторської моделі проєктування об’єктів декору для реалізації у теорії та практиці сучасного дизайну. У другому розділі досліджено декор у концептуальному мистецтві для визначення основних етапів та закономірностей у створенні передумов для розробки теоретичної моделі інтегрального проєктування. Підтверджено універсальний характер передпроєктного аналізу, якій є основою творчого процесу, визначає дизайн-концепцію, містить принципову дизайнерську ідею авторського проєкту. Розглянуто особливості стилістики та композиційні прийоми у декорі дизайн-продуктів відповідного напряму і сегменту споживання. Визначено стилізацію як засіб композиції, яка відображає взаємозв’зок об’ємно-колірних модифікацій та пов’язана зі зміною реальної форми предметів декору. Виявлено, що в художніх практиках моди образотворчі зусилля переміщаються із сфери виробництва у сферу комунікацій. Зазначено, що бренд є своєрідним двигуном моди, охарактеризована складність просування українського модного продукту. Охарактеризовано цільову функцію бренду як можливість орієнтації в асортименті модних товарів, застосуванні колаборації як технології просування бренду, а також економічної доцільності при створенні авторських колекцій. Проаналізовано роль і місце модного брендингу як нової культурної мови сучасного суспільства. Акцентовано увагу на застосуванні інноваційних матеріалів та технологій у проєктуванні сучасних дизайн-продуктів. Означено основні першоджерела для створення принтів тканин, удосконалення фактури та властивостей матеріалів за рахунок модифікації волокон та синтезу сучасних полімерів, виробництва інтелектуальних матеріалів з використанням цифрових технологій. Зафіксовано творчий пошук можливостей у розкритті потенціалу матеріалів у поєднанні мистецтва, ремісництва та технологій для створення модного декору, а також включення мистецької складової у рекламу дизайн-продуктів luxury брендів. Виокремлено загальну мету екологічного дизайну, наголошено актуалізацію напряму екостилю як філософії споживання у використанні екоматеріалів та новітніх технологій. Досліджено модні бренди у цифровій реальності як поєднання творчості та інноваційних технологій. Доведено, що експериментальна природа проєктування візуальних об’єктів ґрунтується на принципах інтеграції та теорії подібності, які взаємодіють, згідно закладених авторських змістів, із предметно-просторовим і природним середовищем та людиною. Такий підхід дозволяє виявити інтегральну природу дизайн-діяльності та візуальних комунікацій у системі мінливого середовища, відстоюючи стійкий вибір, етичні стандарти та принципи замкнутої моди. Третій розділ присвячено дослідженням теоретичної моделі інтегрального проєктування дизайн-об’єктів. Доведено, що розвиток сучасних інновацій світових luxury брендів з практичної реалізації в дизайні одягу та декору потребує їх систематизації за групами інновацій, а також стає поштовхом до розширення функціональних можливостей авторських проєктних рішень. Доведено, що цифрові технології демонструють формування екологічно свідомої моди і прогресивного руху мистецького середовища у напрямку сталого розвитку та спрямовані на вирішення екологічних проблем індустрії модних продуктів. Охарактеризовано сенсорні і нейротехнології як здатних до проведення екомоніторингу середовища, а також моніторингу психо-фізіологічного, фізичного стану людини, виявленні змін, візуалізації емоційних відчуттів, корекції поведінки споживача одягу та текстилю. Визначено, що екологічність та імерсивний дизайн лежать в основі біомімікрії як симбіозі фізичної і цифрової моди через імітацію та вирощування природних структур на одязі, створенні живих матеріалів інноваційного декору. Представлено систематизований аналіз креативних розробок fashion-продуктів за групами інноваційних технологій. Виокремлено та систематизовано дві групи живих візуально-комунікативних систем, що розрізняються за видом включених до їх складу живих організмів: зелені візуальні комунікації, сформовані на основі рослинних форм та біологічні візуальні комунікації як результат залучення до проєктування живих організмів, зокрема бактерій, міцелію грибів, множин комах, риб, ссавців. Доведено можливість застосування новітніх розробок методів біодруку як перспектив біодизайну у модних продуктах декору, що дозволить видозмінювати їх структуру та функції під час життєвого циклу дизайн-продукту. Визначено, що принцип живої естетики враховується у сучасних дизайн-процесах та використовується для позначення типу, ступеня та тривалості змін живого артефакту з плином часу. Тому, наголошено на доцільності вивчення наукового розвитку та застосування живих інновацій як сукупності нових системних завдань дизайн-мислення, спрямованої на стійкий розвиток. Досліджено застосування новоствореної моделі інтегрального проєктування для розширення розуміння впливу екокомпонентів на візуалізацію образів у декорі та авторських проєктах бренду: систематизації зразків живих візуально-комунікативних систем, виявлення способів візуалізації їх художніх образів; визначення алгоритму та складових для побудови моделі інтегрального проєктування декору як окремої складової дизайн-системи. Досліджено історичний розвиток різновидів малюнків принтів, фольклорні мотиви яких завжди в моді та міцно пов'язані з візуальною культурою. Досліджено особливості проєктних практик використання принтів в декорі. Обґрунтовано використання технологічних методів різноманітних видів живої природи та біоніки для використання у сучасних принтах, зафіксовано існування новітніх дизайн-концептів у відносно простих підходах до виробництва матеріалів з живих мікроводоростей. Зазначено, що таки матеріали пропонують різноманітні можливості для застосування в нових споживчих дизайн-продуктах, включаючи фотосинтезований біологічний одяг, штучне листя та озеленення, різновиди клейких етикеток, а також у декоруванні середовища, створенні авторських предметів декору, рекламних продуктів графічного дизайну. Досліджено біомімікрію як відому і новітньо-інноваційну концепцію дизайну у використанні природних закономірностей та створенні живих матеріалів. Визначено біодизайн технологією створення живих артефактів ХХІ століття. У четвертому розділі представлено декор як універсальну інтегровану дизайн-систему. Визначено luxury-сегмент домінантним у створенні модних дизайн продуктів з декоруванні одягу, середовища, предметного дизайну. Висвітлено досвід актуальних розробок креативних дизайнерів та брендів, які експериментують з передовими технологіями сучасності, а також можливостей застосування інновацій у продуктах власного бренду TataDecor. Доведено необхідність поглибленого вивчення процесів формування стратегій брендингу для активного просування продуктів авторського проєктування. Визначено розвиток екостилю як провідного тренду світової моди з особливою філософією брендингу, а напрям екоконцепції у декорі як асоціативну ознаку філософії сталого розвитку, де стійкість системи визначається впливом на людину і середовище, а також використанням екоматеріалів та сучасних інноваційних технологій, етичних виробництв та практики замкнутого циклу моди. Виявлено сутність інтегрального проєктування живих візуальних комунікацій, які здатні трансформувати структури дизайн-систем у контексті екологічних аспектів та забезпеченням динамічної візуалізації образних рішень. Розроблено модель інтегрального проєктування декору як окремої дизайн-системи, яка забезпечує формування та створення структури концепту проєктного образу дизайн-засобами з урахуванням матеріалів і технологій, а також середовищного підходу візуальних комунікацій людини у соціумі. Наведена модель реалізує декор як засіб візуальної комунікації у графічний дизайн та рекламу; арт-дизайн; дизайн середовища; промисловий дизайн, включаючи дизайн одягу та аксесуарів; предмети декоративного мистецтва; дизайн меблів; мультимедійний дизайн тощо. Охарактеризовано та проілюстровано практики використання та реалізації арт-проєктів декору. Системно представлено авторські роботи бренду TataDecor, визначено популярні групи декору; акцентовано увагу на необхідності дотримання стилістичної єдності та доцільному використанні композиційних прийомів. Наголошено на можливостях лікувально-психологічних та навчальних практик у майстер-класах з декору, що відтворюють гуманістичний підхід до проєктної ідеї, а також сприяють розвитку бренду.
The dissertation is centered on the latest research on exclusive creative concepts in the decor of costumes and other design products. The topic presented obtains its relevance due to it being the beginning of the XXI century that gave impetus to the newest technological advances in the fashion world, resulting in launching unique innovative projects integrating engineering design solutions into the art of fashion. It is the creation of dynamic artistic images via the transformation of fashion objects, arts and crafts, and a comprehensive interpretation of the visual and communicative context, featuring the archetypes of national culture, that is rapidly emerging as a subject of design research. The research and implementation of science-based concepts in fashion products that address the green fashion shift is at the forefront of developing new business models. Contemporary researchers regard nature as a fount of inspiration for diverse exclusive projects within clothing, environments, and graphics, thus generating natural bio-analogues of modern consumer products with project-based methods. Further, a majority of scholars do focus on the contribution of green technologies; while for other designers, it is the synthesis of biotechnology and avant-garde design that shape new design trends. In addition, the analysis of contemporary trends and concepts of modeling fashion decor from the perspective of a versatile design system and innovations in modern collaborations determine the priorities and relevance of this study. The personal contribution of the dissertation candidate lies in defining and rationalizing the topic of the dissertation, selecting the direction, object, and subject of research, and addressing the main theoretical and artistic and creative targets. Directly engaged, the author elaborated the research methodology, articulated the main scientific provisions, conceived and conducted the research, analyzed the results, and generated the original brand. As a solo practitioner, the author has come up with a conceptual model of integral design of decorative objects, focusing on fashionable decor as a means of visual communication. In the works executed with co-authors, the personal contribution of the candidate consists in framing and discussing theoretical issues, as well as conducting empirical research on integration and complex interaction in sustainable design practices, peculiarities in clothing decoration and other author's design projects. The main ideas and results of the research, overall conclusions and findings are the exclusive authorship of the candidate. The objective is to analyze contemporary trends with the aim of outlining the main directions in fashion discourse, along with identifying unique branded innovative projects that merge fashion art and technological design solutions into an integrated engineering model to create innovative design products and fashion decor. The set aim is reached by accomplishing the following interrelated tasks: - analysis of the fashion trends evolution history in the original costume design and modern decor; - analysis of the actual state of fashion products engineering and sustainable brands growth as per the need for conscious consumption; - revealing the interrelationships in the modern engineering of environmentally oriented design products as an alternative perspective on incorporating innovative technologies along with avant-garde design; - systematization of global high-end brands' outcomes from the practical implementation of innovations in design activities; - exploring the applicability of advanced IT technologies involving digital materials, animation software, and animatronic robotic systems in the manufacture of modern costumes and decorative items; - conducting research on scientific innovations in biomimicry and studying the peculiarities of implementing biohybrid live material structures in modern 3D prints for decorating clothes and other exclusive design projects; - creating a conceptual model for the integrated engineering of innovative design products and fashion decor. The object of the dissertation is to investigate the technological evolution of modern design concepts aimed at developing an integrated model of exclusive design of clothing and decor. The subject of the research is the decor in costume and exclusive projects in relation to contemporary trends in innovative design. The chronological framework of the research is shaped by the problem statement and is outlined by the end of the twentieth and the beginning of the twenty-first century. The research methodology represents a system and embodies the principles of comparative and typological, historical and logical, object-oriented analysis of the study of designer's clothing collection components, decor, and fashion products as design objects in the context of modern Ukrainian and worldwide cultural messages. The research was conducted in the form of identifying, systematizing, and comparing innovative design concepts in the modern exclusive pattern of fashion design products. In order to classify and summarize scientific and literary sources, the literary and analytical method was to be applied. At certain stages of the study, there were general methods of modeling and scenario forecasting, analytical and statistical methods of collecting and processing information being utilized. The use of associations as a means to discover new solutions acts as a basis for analytical research with a view to ensuring the effective implementation of innovative elements in the eco socio-cultural reality. The reliability of scientific statements and conclusions is ensured by the evidence-based methodology adopted in the creation and development of the author's brand, as well as by the built-up and operationalized structural and logical models of its promotion It is for this reason that compositional, sensory, communicative, and environmental experimental practices contribute to the project potential of each type of innovation. The scientific novelty lies in disclosing the potential of original costume design and fashion decor through the application of the integrated design conceptual model of innovative design products. For this purpose, the dissertation research is the first: - to have elaborated a conceptual model for the integrated design of innovative design products and fashion decor; - to have determined the role of branding and design elements in the innovative interaction of technology and fashion; - to have analyzed the emergence and conceptualization of the new fashion direction – digital fashion; - to have conducted a systematic analysis of the global brands' activities in leveraging digital technologies and biotechnologies with a view to using functional living materials in potential applications, in particular, smart fabrics, devices, biosensors, 3D prints, and to considering their distinctiveness in clothing decoration and other original design projects; - to have determined the place of decorative finishes and trendy modern textured prints in fashion products, as well as the options for conceiving fashionable patterns and designer fabrics; aspects to have been clarified and augmented: - the rationale for the formation of harmonious interrelations in the modern eco-oriented design concept through the use of innovative technologies in the design of fashion products is grounded; - an overview of in-demand innovations is provided, with an emphasis on the problems of today; new eco-concept trends are proposed in the collaboration of scientists and the work of contemporary designers, leading to the sustainable development of cultural messages of society; aspects to have been subsequently updated: - consideration of modern fashion in the pursuit of conscious consumption, which will contribute to a respectful attitude to the environment, as well as analysis of the use of scientific developments and their application in various technologies of advanced manufacturing; - systematization of global high-end brands' outcomes from the practical implementation of innovations in design activities; The above is rapidly growing in popularity in design practice when creating fashion products in the high-end segment. The practical significance of the research consists in the possibility to eliminate fashion development contradictions between theoretical messages and practical application of interrelations in present-day environmentally oriented innovative design, as well as in setting up a scientific basis for developing an innovative model of design products and fashion decor. The research conducted made it possible to propose the development of fundamentally new design products in the manufacture of trendy decor patterns and designer fabrics as a trendsetting phenomenon that not only experiments with shapes and cuts but also with advanced technologies. The processes under consideration may be instrumental in the implementation of modern eco-concepts in the decoration of various original design products with prints. Compositional, sensory, communicative, and ecological experimental practices unleash the design potential of each type of innovation. Practices of designer brands in combining innovative technologies along with historical and artistic experience are described, thus resulting in the creation of avant-garde fabrics, clothing, footwear, and accessories. The ecological impetus of digital fashion is emphasized as a tool to minimize the negative effect of fast-fashion brand business on the global environment. The scientific provisions and materials covered in the dissertation may be used in scientific research on the history and theory of art and design, applied in course design and for the preparation of diploma qualification works of the first (bachelor's) and second (master's) levels of higher education for students majoring in 022 Design, educational programs "Fashion Design", "Design (by type)", specialty 182 Technologies of light industry, educational program "Modeling, designing and decorating of light industry products". The practical significance of the research has been put into practice at the TataDecor PE (Kyiv). The scientific findings are also used in the educational process when conducting lectures, practical and laboratory classes, as well as with the aim of organizing self-study in the disciplines "Design of Artistic Clothing Systems", "Innovative Technologies in Product Design", "Integrated Design Engineering", "Artistic Clothing Design" of the departments of Fashion and Style, Art and Costume Design of KNUTD. The thesis should be categorized as an introduction, four chapters with conclusions, general conclusions, a list of references, and appendices. The introduction substantiates the relevance and reviews the theoretical and methodological framework and source base of the research; indicates the relationship of the work with scientific programs, plans and topics; defines the purpose, objectives, object, subject, timeframe and methods of the research; states the scientific novelty and practical significance of the work; provides information on testing and implementation of the results of the thesis; details the personal contribution of the applicant, publications, and presents the structure and scope of the thesis. The first chapter outlines the areas for the selected subject to be further pursued, characterizes the methodological tools, and presents the historical and theoretical background of the study. There is a specificity of using historico-art and analytical methods in the study of contemporary fashion and original art products, as well as the creation and improvement of unique innovative projects that incorporate modern technologies in fashion. Ornamental and applied arts as well as design remain the major focus areas for researching and creating attributes of the visual and material environment. There have been theoretical studies undertaken on the subject matter of the research areas. Based on the source base of scientific papers, the thesis provides the analysis and systematization of the papers across the categories and groups of research. It is the creation of dynamic artistic images via the transformation of fashion objects, arts and crafts, and a comprehensive interpretation of the visual and communicative context, featuring the archetypes of national culture, that is rapidly emerging as a subject of design research. It is noted that the retrieval of an ingenious solution through the concept and its objectives creates a conceptual design room, with the artistic conception acting as the basis for creating a fashion product. Considerable attention is paid to the peculiarities of creating avant-garde original projects in the work of haute couture conceptual costume designers utilizing non-traditional materials and decor as art design assets. It is determined for the formation of a specific intellectual concept in art design to be of particular importance to the postmodern era. Furthermore, the conceptual nature of modern innovative technologies is stated to require that two main components be combined: the concept of artistic and figurative transformation and the concept of communicative dynamics, both of which call for a reconsideration of the visual essence of a newly created design product, with its methodology relying on the laws and principles of composition. It is demonstrated that the decor in the design of clothing, footwear, accessories, household items, packaging, landscape and interior design has assumed significant alterations. Thus, decor is recognized as a distinct form of contemporary art and design, as one of the elements of original design of fashion consumer products. The purpose of natural sources in various art projects is explicitly proved, as well as the role of green technologies in sustainable biodesign processes is investigated. The practical application of the latest integral model of design objects and the creation of an exclusive model of designing decorative objects for implementation in the theory and practice of modern design are determined to be of great relevance. The second chapter considers decor in conceptual art to pinpoint the main stages and correlations in establishing the prerequisites for developing a theoretical model of integrated design. It is confirmed that pre-design analysis serves as the basis of the creative process, determines the design concept, and contains the fundamental design idea of the original project. The stylistic features and compositional techniques in the decor of design products of the corresponding direction and consumer segment are elucidated. The stylization is defined as a medium of composition to reflect the interrelation of volumetric and color modifications and is associated with a reshaping of the real form of decorative objects. It shows that visual efforts in the fashion artistic practices tend to flow from the sphere of production to the sphere of communication. Brand is identified as a propelling force of fashion, and the complexity of promoting a Ukrainian fashion product is characterized. Thus, the target function of the brand is defined as the ability to navigate the variety of fashion products, use collaboration as a brand promotion technology, and economic efficiency in launching original collections. The role and status of fashion branding as a new cultural language of modern society are analyzed. Accentuated attention is paid to the introduction of innovative materials and technologies in engineering of modern design products. The key initial sources for creating fabric prints, perfecting the texture and properties of materials with fiber modification and synthesis of modern polymers, and producing intelligent materials by means of digital technologies are identified. The advertising strategy of luxury brands is effectuated with artistic components and is reflected in the creative strive to unlock the power of materials through combining art, craftsmanship and technology to produce fashionable decor. It is highlighted that the overall goal of ecological design should be set, and an urgent need for eco-style as a philosophy of consumption based on the use of eco-materials and the latest technologies is emphasized. Digital fashion brands as a blend of creativity and innovative technologies are observed. It is proved that the experimental nature of designing visual objects roots in the principles of integration and similarity theory, both of which interface, according to the author's inherent meanings, with the object-spatial and physical environment and the human being. This approach unveils the integral nature of design activity and visual communications in a fast-changing environment, advocating sustainable choices, ethical standards, and the principles of closed-loop fashion. The third chapter is devoted to the theoretical model of integral engineering of design objects. It is proved that the evolution of modern innovations of global luxury brands for practical implementation in fashion and decor design requires their systematization by groups of innovations, and also stimulates the functional expansion of exclusive design solutions. Digital technologies represent the emergence of environmentally conscious fashion and the progressive movement of the artistic milieu towards sustainable development and are aimed at solving the ecological problems of the fashion industry. Sensor and neurotechnologies are characterized to be capable of monitoring the environment, as well as tracking the psycho-physiological and physical state of a person, detecting changes, visualizing emotional feelings, and adjusting the behavior of clothing and textile consumers. It is determined that eco-friendly and immersive design underlies biomimicry as a symbiosis of physical and digital fashion through mimicking and cultivation of natural structures on clothing, creating living materials for innovative decor. Also, the systematic analysis of talent developments of fashion products by groups of innovative technologies is presented. There are two groups of living visual-communication systems distinguished and systematized by the type of living organisms included in their composition: green visual communications formed upon plant molds and biological visual communications as a result of involvement of living organisms in the design, in particular bacteria, fungal mycelium, insect, fish, and mammalian species. The latest developments in bio-printing methods are proved to be the future prospect for biodesign in fashionable decorative products, so that their structure and functions may be modified during the life cycle of a design product. It should be noted that the principle of vibrant aesthetics is taken into account in modern design processes and is intended to indicate the type, degree and duration of changes in a living artifact over time. Consequently, the necessity of scientific development and application of living innovations as a set of new systemic tasks of design thought aiming at sustainable development is strongly emphasized. The application of the novel model of integrated design to widen the vision on the eco-components' role in visualization of images in decor and exclusive brand projects is investigated: systematization of samples of living visual-communication systems, identification of ways to visualize their artistic images; determination of the algorithm and components for building a model of integrated decor engineering as a standalone component of the design system. The historical context of print patterns, the folklore motifs of which are invariably in fashion and are intimately intertwined with visual culture, is studied. Particularities of design practices related to the use of prints in decor are looked over. The benefit of technological methods involving various species of wildlife and bionics for use in modern prints is justified, and the existence of the latest design concepts in relatively simple approaches to the production of materials from living microalgae is confirmed. It is noted that such materials offer a range of possibilities for use in new consumer design products, including photosynthesized biological clothing, artificial foliage and landscaping, various types of adhesive labels, and also in decorating interiors, creating original decorative items, and graphic design advertising products. Biomimicry as a prominent and innovative design concept in the area of natural patterns and creation of living materials is studied. Biodesign is defined as a technology for creating living artifacts of the XXI century. The fourth chapter introduces decor as a multipurpose integrated design system. The luxury segment is identified as the dominant one in the production of fashion design products for decorating clothes, environments, and object design. The experience of the latest developments made by creative designers and brands that obsess over advanced technologies of the present, along with the possibilities of applying innovations in the works of the author's own brand TataDecor, is covered. The necessity of an in-depth exploration of the formation of branding strategies for the active promotion of original design products is proved. The character of the eco-style as a leading trend in world fashion with a special branding philosophy is defined, and the orientation of the eco-concept in decor as an associative feature of the sustainable development philosophy, where the sustainability of the system is determined by the impact on humans and the environment, and by the inclusion of eco-materials and modern innovative technologies, ethical production and closed fashion cycle practices. The essence of the living visual communications integral design is revealed, as it is capable of transforming the infrastructure of design systems in the context of environmental aspects and providing dynamic visualization of conceptual solutions. There is a model of integral decor engineering as a separate design system being developed, thus ensuring the formation and creation of the concept structure of the project image by design means, taking into account materials and technologies, as well as the environmental approach of human visual communications in society. The presented model embodies decor in graphic design and advertising; art design; environmental design; industrial design, including clothing and accessories design; decorative art objects; furniture design; multimedia design, etc. The practices of applying and implementing decorative art projects are cataloged and illustrated. Systematically presented are the original works of the TataDecor brand, as well as popular decor groups are identified; attention is drawn to the imperative of stylistic unity and the appropriate use of compositional techniques. The dissertation underscores the power of therapeutic, psychological and educationa practices within the decor workshops conveying a humanistic approach to the design idea and contributing to the brand growth.
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/26764
Faculty: Факультет мистецтв і моди
Department: Кафедра моди та стилю
Appears in Collections:Автореферати та дисертації
Кафедра моди та стилю (МС)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Remenieva_disertation.pdf39,52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.