Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17135
Название: Удосконалення підходів до створення системи управління якістю в органах місцевого самоврядування
Другие названия: Improving approaches to creating a quality management system in local governments
Авторы: Олешко, А. А.
Бондаренко, Світлана Михайлівна
Діденко, Є. О.
Ключевые слова: система управління якістю
міжнародний стандарт ISO 9001:2015
документи системи управління якістю
вимоги
процеси
адміністративна послуга
quality management system
international standard ISO 9001:2015
quality management system documents
requirements
processes
administrative service
Дата публикации: июл-2020
Библиографическое описание: Олешко А. А. Удосконалення підходів до створення системи управління якістю в органах місцевого самоврядування [Електронний ресурс] / А. А. Олешко, С. М. Бондаренко, Є. О. Діденко // Державне управління: удосконалення та розвиток. – 2020. – № 7. – Режим доступу: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1700
Source: Державне управління: удосконалення та розвиток
Государственное управление: усовершенствование и развитие
Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok
Краткий осмотр (реферат): У статті досліджено основні методичні положення щодо створення та сертифікації в органі місцевого самоврядування системи управління якістю, яка відповідає вимогам міжнародного стандарту ISO 9001:2015. Розробка системи управління якістю, яка відповідає вимогам міжнародного стандарту ISO 9001:2015, передбачає зміни організаційної структури управління, до яких слід віднести створення Координаційної Ради з якості та введення посади менеджера з якості. Заходи зі створення системи управління якістю можна умовно розділити на дві частини: розробка документації системи управління якістю та впровадження заходів по приведенню діяльності органу у відповідність з вимогами міжнародного стандарту ISO 9001:2015. Дослідне впровадження системи управління якістю можна починати після завершення розробки документації і приведення діяльності органу місцевого самоврядування у відповідність вимогам МС ISO 9001:2015. Сертифікація – завершальний етап створення системи управління якістю. Сертифікат на систему управління якістю для громадянина, який звертається до органу місцевого самоврядування, означає гарантію якості його обслуговування.
The article examines the main methodological provisions for the creation and certification of a local government quality management system that meets the requirements of the international standard ISO 9001:2015. Implementation and certification of the quality management system leads to increased clarity and transparency of local governments, ensuring customer satisfaction of administrative services, ensuring the effectiveness and consistency of work, rational use of resources. In ISO 9001:2015, a process approach and risk-oriented thinking are applied to quality management systems. The development of a quality management system that meets the requirements of the international standard ISO 9001:2015 is a complex, time-consuming work that cannot be performed without the creation of an appropriate organizational structure within the local government. Changes in the organizational structure of management in the local government, which need to be implemented include the creation of the Coordinating Council for Quality and the introduction of the position of quality manager. Measures to create a quality management system can be divided into two parts: the development of documentation for the quality management system and the implementation of measures to bring the body in line with the requirements of the international standard ISO 9001:2015. The documentation of the quality management system consists of the following documents: quality policy, quality guidelines, procedures, position instructions and other documentation. Experimental implementation of the quality management system can begin after the completion of documentation and bringing the activities of local government in line with the requirements of ISO 9001:2015. Certification is the final stage of creating a quality management system. The results of the certification are issued by a certificate sent to the applicant. A certificate for a quality management system for a citizen who applies to a local government means a guarantee of the quality of his service. Static data on the number of implemented and certified quality management systems in local governments in the world in 2018 are considered.
DOI: 10.32702/2307-2156-2020.7.1
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17135
Faculty: Факультет економіки та бізнесу
Department: Кафедра менеджменту та публічного адміністрування
ISSN: 2307-2156
Располагается в коллекциях:Наукові публікації (статті)
Кафедра управління та смарт-інновацій (УСІ)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
3.pdf309,57 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.