Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/24915
Title: Чинники диверсифікації в секторі HoReCa: глобальні тренди
Other Titles: Diversification factors in the HoReCa sector: global trends
Authors: Борисова, Оксана Володимирівна
Пшеничний, Б. М.
Алєксєєнко, В. С.
Keywords: глобалізація
персоналізація
якість
послуга
демографічні зміни
тенденція
прибуток
криза
globalization
personalization
quality
service
demographic changes
trend
profit
crisis
Issue Date: 29-Aug-2023
Citation: Борисова О. В. Чинники диверсифікації в секторі HoReCa: глобальні тренди [Електронний ресурс] / О. В. Борисова, Б. М. Пшеничний, В. С. Алєксєєнко // Економіка та суспільство. – 2023. – Вип. 54. – С. 1-8. – Режим доступу: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2816
Source: Економіка та суспільство
Economy and Society
Abstract: Стаття присвячена узагальненню основних тенденцій розвитку індустрії гостинності і сектора HoReCa (hotel, restaurant, café), які спричиняють необхідність застосування диверсифікації як стратегії розвитку підприємств. Визначено чотири глобальних тренди розвитку готельно-ресторанного бізнесу, зокрема: персоналізація, цифровізація, глобалізація та візуалізація. Підкреслена суттєва роль демографічних змін та старіння населення розвинених країн світу як чинника диверсифікації послуг індустрії гостинності. Досліджено гендерні аспекти в структурі робочої сили сектора HoReCa і визначено роль гендерної інклюзивності для сталого розвитку індустрії. Відзначено, що підприємства HoReCa співпрацюють практично з усіма секторами економіки, тому вони мають враховувати екологічні, економічні та соціальні аспекти на кожному етапі взаємодії із зовнішніми та внутрішніми зацікавленими сторонами, що спричиняє додаткову необхідність у диверсифікації послуг та продуктів сектору.
The article is devoted to the generalization of the main trends in the development of the HoReCa (hotel, restaurant, café) sector and hospitality, which make it necessary to apply diversification as a strategy for the development of enterprises. The purpose of the article is to scientifically generalize the diversification factors of hospitality enterprises services and products, which allows to single out strategic directions of its further development in the process of integration and post-crisis recovery. The following research methods were used, namely: theoretical generalization, factor analysis, graphic, analytical, statistical methods. Four global trends in the development of the hotel and restaurant business have been identified, namely: personalization, digitalization, globalization, and visualization. The essential role of demographic changes and aging of the population of the developed countries as a factor in the diversification of hospitality industry services is emphasized. Globalization has created a link between the growing demand for labor in the service sector and labor migration. Gender aspects in the workforce structure of the HoReCa sector were studied and the role of gender inclusiveness for the sustainable development of the industry was determined. It was noted that HoReCa enterprises cooperate with almost all sectors of the economy, therefore they must consider environmental, economic, and social aspects at every stage of interaction with external and internal stakeholders, which causes an additional need to diversify the services and products of the sector. Social and demographic trends, as well as changing societal values and consumer perceptions, are driving the development of new opportunities and products in the hospitality, catering, and tourism industries. It was summarized that the hospitality industry is becoming increasingly broad in terms of the range of products and services it offers to consumers. Many hotels have turned into complex and multifunctional resorts, in which traditional hospitality is combined with leisure and sports, conferences, congresses, retail trade.
DOI: 10.32782/2524-0072/2023-54-86
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/24915
Faculty: Факультет культурних і креативних індустрій
Department: Кафедра туризму та готельно-ресторанного бізнесу
ISSN: 2524-0072 (online)
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Кафедра туризму та готельно-ресторанного бізнесу (ТГРБ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Чинники_диверсифікації.pdf311,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.